понеделник, 3 юни 2019 г.

КАМПАНИЯТА „БЪДИ ВОЙНИК“ ПРЕДСТАВЯ ЕДНИ ОТ НАЙ-ХУБАВИТЕ НИ ПЕСНИ


Сунай Чалъков е една от ярките звезди на ансамбъла на армията

С певецът Сунай Чалъков успяхме да разговаряме малко преди един от поредните концерти на Представителния ансамбъл на Въоръжените сили, от който той е част, в рамките на националната кампания на Министерството на отбраната „Бъди войник“, която има за цел да популяризира военната професия и да привлече повече млади хора към професионална реализация в Българската армия и във Въоръжените сили.
Познаваме Сунай, защото той е популярен изпълнител и е една от ярките звезди на ансамбъла на армията. Сега обаче, когато разговаряхме пряко с него, първото, което ни направи впечатление е, че той е наистина твърдо отдаден на музиката.
Дори докато водим интервюто, той се разсейва, когато звучи музика, музиката е не просто в кръвта му, той самият е изтъкан от ноти. Сърдечен, земен, добронамерен, интелигентен, всеотдаен, талантлив, предразположен към публиката си и към почитателите си, това е Сунай Чалъков.

-         Какво представлява за Вас участието Ви в подобни концерти като този, който провеждате в рамките на националната кампания на Министерството на отбраната „Бъди войник“?

-         Участието в този тип концерти за мен е важно, защото това е един шанс за младите хора да направят една много важна крачка в живота си, която може да ги направи по-отговорни и по-дисциплинирани., както и по-съсредоточени в това, което правят. Аз, като човек, който е служил в казармата, знам със сигурност, че тя ми е повлияла много добре за бъдещото ми развитие и за живота ми. Искам да изкажа едно огромно благодаря за идеята за провеждането на такива концерти и въобще за кампанията на Министерството на отбраната „Бъди войник“, която се провежда през цялата 2019 г. Доволен съм, че и ние артистите спомагаме за осъществяването на тези мероприятия.

-         Как подбирате репертоара си за този тип концерти, те са предимно насочени към армията, каква е спецификата въобще?

-         Изпълнявам различни песни, освен така наречените патриотични. Всеки от нас има всякакви песни, но на нашите концерти пеем онези произведения, които формално се определят като патриотични. На мен лично много ми харесват. Още от времето когато играех футбол, харесвах този тип песни. Аз съм от Русе и в Русе тогава имаше доста състави, които пееха патриотични песни. Направих песен за полковника, сега направих една песен за генерала и те се приемат добре. Много добре се приема и песента за българката.

-         Пеете освен на български език и на други езици, казват, че сте виртуоз с турски песни, къде публиката Ви приема повече, или не е възможно подобно сравнение?

-         Не може да се направи сравнение, просто за мен е голяма щастие, че мога да плувам във водите на различни езици и това ми доставя удоволствие, без значение, къде съм. Определено обаче съм за българската музика, в България да се пее на български език и да се правят хубави български песни, защото това е нашата идентичност, другите неща трябва да ги има, разбира се. Когато видя колеги, които наблягат на западни песни, аз също ги обичам, много ми се отдават италианските песни например, имам и сръбски, и македонски песни, но българските са ми в сърцето. Забелязал съм и друго нещо, оказва се, че английският език е по-лесен за пеене, отколкото българският. Казвам на младите хора, че ако искат да пеят добре на чужд език, трябва да пеят добре на български език. Българският е по-труден като произношение, артикулацията е по-сложна и това е добра школа за другите песни, на други езици.

-         От кога сте част от Представителния ансамбъл на Въоръжените сили?

-         От 2005 г. съм в ансамбъла. Преди това два пъти бях в Турция, където имах различни концерти. Тогава живях в един много труден за мен момент. Трябваше да оцелея по някакъв начин. Отидох, видях, прецених, че не мога да започна всичко отначало и тогава композиторът Димитър Гетов беше художествен ръководител на ансамбъла и той ме покани. Така че от февруари 2005 г. съм тук. За мен това е голяма школа, защото тук имаме възможност да се срещаме с много хора, които ценят хубавото и стойностното. Има сцена, има различни ситуации, в които човек трябва да реагира, защото другата сцена е на по-малки места в села и малки градове, по ресторанти също, но сцената тук е друго нещо. За един човек, който дълго време не е бил на сцената му личи и аз заради това се радвам, че имам възможност да съчетавам и двете сцени – тази в ансамбъла и извън него, когато имам възможност. По този начин не ми липсва нито едното, нито другото.



Най-ефектни са патриотичните песни

Най-ефектни са песните, които се класифицират като патриотични и от друга страна  - тези, които са нови и хората все още не са ги чували. Миналата година песента ми за генерала стана сякаш от само себе си. Тогава нашият командир бригаден генерал Илко Йорданов каза, че има песен за полковника, а няма за генерала и попита, дали няма да направим и за генералите такава песен. Тогава нашият ръководител Снежина Темелкова ми поръча тази задача и аз написах мелодията и така се получи една хубава песен. Хубаво е да има нови песни, но са нужни средства за това. Тогава намериха известни средства, аз за музиката не съм искал никакви хонорари. Дойде ми вдъхновение, написах музиката и това е най-важното, но парите са необходими за другите процеси, които съпътстват създаването на една нова песен, каза изпълнителят Сунай Чалъков.
Искам обаче ясно да заявя, че хората харесват патриотичните песни, имат явно някаква носталгия към тези песни. Когато ние ги пеем, те помнят „Армейска песен“ от преди години, големите хорове и сега тези песни се поднасят от по-млади хора, като това е по-интересно, твърди Сунай.
Тези песни имат едно леко шлагерно звучене и стават много популярни. Шлагерното начало в музиката през последните 10-15 години почти изчезна. Ние и заради това гледаме да компенсираме, защото хората слушат друга, различна музика, но в един момент тя им омръзва и те със сигурност се връщат, макар и бавно и постепенно,  към хубавата българска музика, казва още Сунай Чалъков.



За вестник "Българска армия" 

Няма коментари: