сряда, 28 август 2019 г.

НЕСТИНАРСТВОТО – ДРЕВЕН БЪЛГАРСКИ МЕТОД ЗА ВРЪЗКА С КОСМОСА

Подготовката на жаравата
 за нестинарския танц.
Намираме се в едно от многото заведения на слънчево Приморско, по Черноморското крайбрежие на България. Градчето е курортно селище и се намира на юг от Созопол, в началните поли на магическата Странджа планина, като е едно от предпочитаните за семеен туризъм, както и от много чехи и поляци – по традиция. Заведението, в което избрахме да вечеряме се нарича „Нестинарка“ и тук предлагат няколко пъти в седмицата нестинарски танци.

Вече сме гледали такива веднъж, пак тук, но вторият път е не  по-малко вълнуващ. Вечеряме, отпиваме от уханната ракийка, приказваме си, докато в един момент не настава истинска суматоха в заведението. Някакви хора постилат платнени чували на пода, направо върху цимента в двора. Чувалите са като старите за картофи. Върху тях изсипват пръст. Върху пръстта изсипват два казана с врели въглени. Мислим си, че няма как да няма някаква уловка, не може тези хора да ходят по огън, просто това не е нормално! Оказва се обаче, че е напълно възможно и ни предстои да се убедим в това за втори път, при това още по-силно!
Въглените биват разпръснати и от тях лъха невероятна горещина. Като хора, които цял са били на плажа, топлината ни е повече от непоносима. Представяме си обаче, кой луд би се осмелил буквално да се хвърли в огъня и да затанцува…! А този „луд“ е Иван Георгиев, потомствен нестинар.

Но все още нищо не се е случило. Гостите на заведението са се събрали около разпръснатата жарава и наблюдават човекът, който е облечен в народна носия и стои до огъня. Изведнъж гръмва тъпанът. Той сякаш се синхронизира с ритъма на сърцата ни. Сърцето бие в едно с тъпана, а през това време писва и гайда. Съзнанието ни сякаш се отнася нанякъде. В този момент мъжът с народната носия се протяга към небесата със затворени очи и сякаш тактува с крак в ритъма на тъпана. Той държи икона на Св. Св. Константин и Елена. Вдига я във въздуха пред себе си и тръгва напред. Обикаля огъня, а веднага след това с някакъв странен, но рязък и уверен замах на тялото навлиза в жаравата. Той не просто минава през въглените, той ги разрива с крака, за да ни покаже, че наистина стъпва върху огъня..! Публиката изпада в истински екстаз! Няма човек, който да е безразличен към това начинание, защото то е много наше, много родно, българско, традиционно, много истинско..!

Иван Георгиев вече го е „прихванало“
 и е готов за танца!
Да, православната ни църква отрича нестинарството като „дяволска работа“, но не бива да се забравя, че нестинарството е традиционен български обичай, който по всяка вероятност води началото си от предхристиянската епоха. Няма как такова предание да бъде захвърлено с лека ръка, дори и когато официално се приема Християнството по нашите земи, защото традицията е достатъчно силно вкоренена в народностните обичаи и вярвания и тя се съхранява през вековете и до днес именно като предание от баща на син и от майка на дъщеря.

В семейството на Иван Георгиев има само по един нестинар на поколение. Втори няма, сякаш един е даван за „курбан“. Прабаба му пък много искала да играе нестинарски танци, но мъжът й не й давал. Един ден, когато ударила камбаната за танците в село Българи, мъжът й я заключил в къщата, а самият той заминал с челядта си извън селото, за да не чуват празничните тъпани и гайди. Жената, която останала заключена в къщи, когато чула камбаната, разхвърляла жаравата от огнището в дома си и пак заиграла върху нея. Толкова силно било желанието й да бъде нестинарка. Става обаче така, че къщата се запалва и жената изгаря с нея ,докато е в транс, по време на танца върху жарта.

Ето това е нестинарството – традиция, която говори за сила на духа, за връзка с космически сили, за директен контакт със светиите, както се твърди. Само най-смелите, най-силните, най-достойните могат да са нестинари, защото те са избраните. Казват, че нестинар не се става по желание, нестинарството те избира теб, а не ти него!

По време, но всъщност преди танца, сякаш нестинарите нещо ги „прихваща“, те са концентрирани, целеустремени, вибрират ведно със земята и така не усещат огъня под краката си като заплаха.

Нестинарството не е вещерство, то е вероятно много стара практика за духовно „превъзнасяне“, за директна, пряка, непосредствена връзка с Космоса, със създателите, с времето и пространството, където няма вчера, днес и утре, а всичко се случва в момента.

И публиката участва в „магията“
понякога доста непосредствено!
Тъпанът е най-интересният инструмент в този древен ритуал, защото ударите му наистина сякаш влизат в ритъма на сърцето на всеки човек. Тялото и на наблюдаващите това тайнство започва да вибрира ведно с ударите по тъпана. Гайдата не дразни, не „изпилва“ съзнанието, напротив, тя го синхронизира, заедно със сърцето, насочва цялата концентрирана енергия на човека към една точка – където се случва настоящето. А то се случва на ръба на реалното и нереалното. Огънят пречиства, жаравата изгаря, но и създава новото и чистото. И именно в това гранично пространство, в зоната на една ирационална и в същото време напълно реално случваща се действителност, човек разбира, че и сам е въвлечен в този трансцедентален танц, в който той сякаш танцува заедно с нестинара пред очите му. И така се създава цялата магия на нестинарството, магия, която пази традициите от древни времена, когато по тези земи именно по този начин са се свързвали с висшите сили над нас.

За вестник "България" - Чикаго-САЩ

Няма коментари: