вторник, 11 септември 2018 г.

РЕТРО-АПАРТАМЕНТ В ДИМИТРОВГРАД НИ ВРЪЩА В ЕПОХАТА НА СОЦИАЛИЗМА


Вече все по-трудно човек може да види на живо, както се казва, как изглеждаше бита от социализма у нас. Постепенно историята като наука обхваща и този исторически период. И именно заради това, в града, който е един от символите на комунизма у нас – Димитровград, беше открит ретро-апартамент, където обзавеждането е именно от тази епоха и човек може да се върне във времето и да види бита ни от тези времена.

Това от една страна е начинание, което носи чисто исторически смисъл и научна натовареност, защото именно така младите хора, които са родени след краха на комунизма в България, ще могат да се докоснат до бита от онова време, да видят, как и при какви условия са живели хората тогава – в началото само с радио, дори без телевизор, а компютрите все още са само в сферата на имагинерното, да не говорим за мобилните телефони…!

От друга страна, такъв „апартаментен“ музей е необходим именно в Димитровград, за да се съхрани поне на едно място, при това в напълно автентичен вид, веществената историческа памет.

Димитровград е градът, строен от комунизма. Той трябваше да даде един масов характер на социалистическото строителство, като млади хора – така наречените бригадири, да изграждат „светлото комунистическо бъдеще“ на България. Уви, то се ограничи до няколко сгради в централната част на Димитровград – в класически грандомански, сталински тип архитектура, няколко сгради с по-голям мащаб и по-голяма помпозност в центъра на София и заводите, които щяха да се построят така или иначе, независимо от политическото управление в страната.

Тук обаче целта ни не е да коментираме какво построи социализма, защото тази тема е безкрайна в подтемите си като качество, посоки на финансиране, необходимост, рентабилност, икономическа обосновка, ресурсна обезпеченост и така нататък. Целта ни е да разкажем за това, че понякога, дори и при социализма, строителството, поне в началния му и полукампаниен характер, не е чак толкова лошо, що се касае до обемите. Сталинската архитектура на някои от сградите в Димитровград е наистина впечатляваща, макар и по никакъв начин да не се връзва с предназначението й. Все пак тези сгради са строени, за да живеят в тях работници – млади хора, които строят града, така наречените бригадири от бригадирското движение. За какво са им на тях тези пищни колонади и пространства- тип-„дворец“, при положение, че те се прибират, спят и отново отиват на работа, за да строят „бъдещия комунизъм“….!? В същото време пространствата вътре следва архитектурата от преди сталинския период у нас, когато се строяха стаи с тавани поне на 3,40 м., когато стандартите бяха други. Да, наистина тези пространства трудно се отопляват, но пък вътре в жилищните помещения наистина имаше достатъчно въздух, средата беше друга – по-наситена с виталност.

И този ретро-апартамент, който е открит в имено такава сграда – в сталински тип архитектура, ни показва истинската социалистическа битност на българите в онези години. Сякаш онази ординарност на следвоенния период, която болезнено лъха от стаята-дом на поета Пеньо Пенев, от съседната сграда, вече е надживяна и сега вече се появяват опити за едно леко разнообразяване на бита. Разбира се това става бавно, мудно и твърде епизодично. Появяват се прословутите пазарски мрежи – изключително неудобни и непрактични, но пък – един от истинските символи на онова време, на лелите с ролки на косите и пеньоари „на баклавички“. Появяват се също кутиите с локум, сухите пасти, „Байкал“-чето, както и някои други истински символи на онези години, които са натоварени с вторичен пласт комунизъм, просто, защото са се появили и са били популярни в онова време.

В този ретро-апартамент може да се видят също старите спални с метални табли, някои от които твърде вероятно са ползвани и преди войната, във времената на така наречения „монархо-фашизъм“. Пластмасови манекени пък показват дрехите от епохата – сиви, работнически гащеризони, така наречените манти, или престилки, които бяха нещо като постоянна дреха и на работа, и в къщи. Вярно, бяха здрави, тоест – качествени, но то и нямаше как да е другояче, при този интензитет на ползването им! Разбира се показани са и забрадките – така популярни за времето, но те са по-скоро в съветския модел на експлоатация – не за да се ползват като аксесоар, а за да придават една твърде бабешка визия на жените, за да не би случайно те да изглеждат по-хубаво, отколкото е разрешено тогава! Слава Богу, забрадката, за разлика от престилката, не беше задължителна тогава, поне в повечето професионални среди, но пък за сметка на това беше достатъчно анахронистична и най-вече меко казано немодерна. Но и за каква мода можеше да се говори тогава, в годините на така наречения развит социализъм и следващият го по петите „светъл комунизъм“, който така и не „светна“.

В ретро-апартаментът има и мебели от епохата на социализма – изчистени, строги, сухи и бездиханни, като почти всичко, правено тогава за нуждите на бита и всекидневието. В кухнята пък е поставен супник от порцелан и две плоски чинии,  които никой никога не е ползвал, а по всяка вероятност няма и да ползва, защото супата в тях би изглеждала нелепо.

Музеят ни представя всъщност едно близко минало, без да ни натрапва мнение, усещане и впечатление, те са оставени за нас – сами да придобием представа, ако вече нямаме изградена такава!

за в. „България“ - Чикаго/САЩ



Няма коментари: