Снимка: Добромир Георгиев |
Софийската
централна баня се превърна в…музей на София. Всъщност, като се замислим, банята
и като действаща баня пак си беше музей на София, защото тя сама по себе си представляваше
неразделна част от историята на града.
Медийната
реклама за нов музей на столицата ни, макар и балансирана, макар и твърде
последователна и добронамерена през годините, не успя да извърши емблематичната
трансформация и сякаш усещането за подмененост е по-силно от търсения ефект на
новост. Това е един класически пример за това, как медиите не успяват да внушат
нещо, което уви, се оказва целенасочена административна политика.
Но
не медиите са виновни, защото те отразяваха и отразяват това, което се случва в
реално време. Новият музей придоби медийност още преди да е музей, защото това
трябваше да се случи и то се случи. Музеят придоби медийна популярност, но
изгуби собствената си визия, а днес дори и медиите вече говорят повече за баня,
отколкото за музей…!
Повечето
от моето поколение, както и по-възрастните, разбира се, все още помнят софийската
централна баня именно като баня. Тази сграда е строена за баня, архитектурата й
е пригодена, за да е баня и тя дори и сега, когато вече е музей на София, пак
си остава баня. Да не говорим, че още на входа ни посреща реставриран, или нов,
но направен като стар надпис, който указва, че тази сграда е именно баня…!
Кому
беше нужно да превръща една традиционна и емблематична сграда от едно в друго
нещо, кому беше нужна тази несвойствена трансформация?
Защо
трябваше да се променя интериорният статут на една историческа реликва, за да
се търси нов ефект, който при това неизбежно ще бъде засенчен от фигурата на традиционната
визия?
Подобна
трансформация се извърши и с бившия царски дворец, който стана Национална
художествена галерия и Етнографски музей, вместо да е музей на българската монархия,
например, от Х в. до ХХ в. , както и криптата на катедралата „Св. Ал. Невски”,
която също стана картинна галерия. Въобще, явно се специализираме в
трансформацията на историческата си памет!
Влизаме
през централния вход на банята. Той е същият, както го помни детското ми
съзнание, няма никаква разлика, само дето ароматът вече не е на парите от
минералната вода, а мирише на пресен латекс и бои. Влизаме в дясно и попадаме в
голяма зала, в която са поместени фигури от хартия. Някои от тях наистина са
интересни, други – са нещо средно между намокрена тоалетна хартия, която е в
естествен полуразпад и опаковки от закуски в крайпътен храсталак!
Ако
това все пак се преживее без особено изявени ментални вреди, попадаме в
следващото помещение. Там има басейн…да, да, басейн! Дори преливниците му все
още си стоят, а на дъното на въпросната вана, или басейнче, е поставен
ламиниран паркет…! Чувството е сякаш наблюдаваме трамвай на Черни връх…!
Басейнът
е толкова отчетливо запазен, че няма как човек да придобие усещането за
изложбена зала. Встрани дори все още стои нишата, където са били душовете….!
Наблюдаваме интериора, басейна, нишата с душовете, високите прозорци, които
доставят достатъчно светлина…и докато наблюдаваме това, осъзнаваме, че всъщност
тук има експонати, някакви стари книги, състарени листове на книги, направени
във формата на разлистен цилиндър…, оригинално е! Оригинално е, само че не се
забелязва, защото това за посетителите е банята, а не музей, още по-малко пък –
изложбена зла.
Да,
има такава модерна практика, при която изоставени промишлени пространства се
превръщат в арт забележителности.
Това се прави, но интериорът първо не бива да
е традиционен, не бива и да е реставриран, не бива интериорът да засенчва
експонатите, защото тогава ефектът
обратен. Интериорът се превръща във водещ и изложбата се превръща във
фон…!
Така
е и в Софийската централна баня. Дори подовете на места сякаш са си същите,
както в банята някога. Да не говорим че вътре са поставени дървени пейки, които
ако не са автентичните от времената на банята, то поне са твърде подобни. Така
банята всъщност „изяжда” музея и самата тя се превръща в музей!
София
е град, създаден със славата на своите минерални извори. Централната баня е
емблема на града ни. Ако тя беше възстановена като баня, дори като баня-музей,
без да се използва активно като комплекс за къпане, тя щеше да е много
по-голяма атракция.
Макар,
че все още главният басейн не е отворен, можем да си представим, как отчетливото
ни усещане ще бъде така натрапчиво, че каквото и да сложат като експонати в басейна,
то няма да се превърне в акцент, защото банята, ще го „погълне” архитектурно.
Няма
как да превърнеш басейн, вани, ниши за душове, цяла баня….в музей, без това да
има своите неизменни последствия. Няма как едно твърде типично архитектурно
пространство да се видоизмени насилствено, без това да не се отрази на неговия „здравословен
статус”. Това е неминуемо, защото насилието над историята и традициите винаги е
било мелодраматично, както и в този случай.
Ако
банята си беше останала баня, тя щеше да бъде музей на минералната вода, онова,
което прави от онова древно поселение град, а след това и столица на едно
модерна европейска държава. Сега си имаме музей на София, който е баня, или
баня, която е музей на София.
Да
ни е честита новата софийска централна баня, в която басейните са облицовани с
ламиниран паркет, а нишите за душове се напъват до скъсване да ни представят
произведения на изкуството, само дето „транс-историческата” миризма на сапун, е
проникнала в стените и сензитивно прозира през латекса…!
За sbj-bg.eu
Няма коментари:
Публикуване на коментар