понеделник, 3 ноември 2014 г.

ЦАР ИЛИ ЕПИСКОП, ТОВА Е ВЪПРОСЪТ...!?







Не става въпрос за самоцелно заяждане, просто пример, пример за нещо, което не бива да е така. Става дума за гербовете на родните епхархии. Съвършено случайно попаднахме на герба на Видинска епархия. Не че нещо специално имаме към тази именно епархия, но определено прави силно впечатление, че одеждите в тази епархия винаги са били твърде пищни, сякаш същий император се движи, а не епископ Поликарп Белоградчишки, примерно. Няма лошо, пищността е начин да се привличат хора, въпреки, че храмът все пак не е нито театър, нито царски дворец, но нейсе..., да не задълбаваме в друга посока, поне за сега...!

Та на въпросният герб на Видинската ни епархия е изобразена корона. Епископите носят корони, но тези корони са по-различни, а тази от герба на Видин определено е монархическа. Дали това е случайно, или не е, това е отделен въпрос, по-важното е, че вземаме повод да поразсъждаваме по темата, колкото с образователна, толкова и с информационна цел.

Църквата е отделена от държавата при Православието. Говорим за Атон като за монашеска република, а не монархия. Именно заради това гербовете на епархиите в православния свят не бива да съдържат корони, които са феодални символи на светска власт. Такъв герб показва, какви владения притежава феодалът.

Според Устава на БПЦ, който се оказва все по-формален като спазване, гербовете трябва да са кръст и надпис, както и за печатите, правилата са същите. Останалото е декорация, вдъхновена от западен или източен аристократизъм.

Последната теократична монархия е Руската до 1917 г. Руският император е смятан за свещен и той е управлявал „третият Рим“, мистична традиция, която няма особено много истина в себе си, защото Москва реално се явява по-скоро „четвърти Рим“, след Търновград, който е бил „трети Рим“.

В православната църква няма авторитарна власт, всичко останало е богоборство, именно заради това, корона, която откровено символизира феодална власт върху православен герб не би могла да се приеме по друг начин, освен еднозначно - като провокация, макар и вероятно не тенденциозна.

Митрата символизира трънния венец, това не е украса, не е признание, а е отговорност и задължение. Ето тук вероятно се пропуква семантичното възприятие. Всичко с което е украсена една църковна корона носи символи. Не се поставят случайно камъни и изображения.
Царят упражнява власт, а епископът проповядва Евангелието, това е разликата. Единият е духовен водач, другият е политически водач. Макар, че властта на монарха е от Бога, той е светски водач. Именно заради това и символите трябва да се различават.

Проблемът не е дори толкова в символиката, а във възприемането й, короната от герба на Видинска епархия си е чисто и просто царска корона, която изразява светска феодална власт. Макар и да има кръстове, това не я прави по-различна. Проблемът е в имитацията, когато се имитира една власт, а се демонстрира друга. В това двуличие се съхранява едно потенциално безсмислие от цялото действие! Ако това е целта, ок, но едва ли това именно е целта!

Няма коментари: