неделя, 19 август 2012 г.

ЗА ЦЕНИТЕ И ЦЕНООБРАЗУВАНЕТО...!



У нас вече от две десетилетия тържествува пазарна икономика, тоест търсенето определя предлагането, от където идва и ценообразуването. Не съм икономист и с тази уговорка още в началото, смирено прося снизхождение. Опитвам се да разсъждавам така, както аз мисля и това мислене е провокирано предимно от личен опит.
Всеки търговец е свободен да образува цените в своя търговски обект, според собствените си виждания, май няма закон, който да го задължава да определя цени, различни от неговите възгледи за "персонална икономика"...!?
Преди няколко години почивах в Северна Гърция, на Аспровалта. Купувах си безалкохолна напитка в местна верига-магазини, примерно за 1,50 евро. На плажа имаше две, подчертавам две, а не 202 заведения! Разбира се, по традиция от България не си купувах същата безалкохолна напитка, защото предполагам, че след като извън плажа струва 1,50 евро, на плажа ще е поне 4 евро. Не че съм толкова стиснат, но защо да давам 4, като мога да си купя за 1,50 и да си го нося на плажа...! Каква беше обаче изнанадата ми, когато разбрах, че същата напитка, в заведението на плажа също струва 1,50 евро...!
А сега, да се върнем и да видим, къде сме ние. Тази година в един от големите ни курортни комплекси по морето същата тази напитка в магазина струваше 2,00 лева. В едно от многобройюните заведения на плажа обаче беше 6 лева!
Питам се, гърците ли са по-умни, или ние сме по-глупави...?! Добре, пазарна икономика е, търговецът е свободен сам да определи цената си, щом като се купува на такава цена, защо пък да не продава именно на нея...? Така е, напълно разумна логика. Но, когато цената е с 200% по-висока на плажа, тогава аз като клиент ли съм по-глупав, или просто съм продукт на абсурдна логика, генерирарана от самия мен. И така, на плажа, както почти всички останали, аз също си носех напитки и храна от магазина, преди плажа.
В началото на този летен сезон, заместник-министърът на икономиката енергетиката и туризма, с ресор "Туризъм", Иво Маринов заяви, че очаква с 20% повече руски туристи. Като цяло в бранша се очакваше ръст. Все още е рано да говорим за анализи, защото сезонът продължава, но можем да се опитаме поне да направим някои първоначални изводи, които се основават на нещо, което се случва и в момента. Повечето чужденци идват у нас, за да почиват във формата "ол инклузив". Това означава, че навън те почти не излизат. Българите по традиция сме си бедни и не сме надеждни клиенти, особено, когато става дума за скъпи продукти. Остават една шепа западняци-пияници и още една шепа случайни, както и “една щипка” малко по-заможни западни пенсионери, които харчат по-на широко. Питам се, само заради тези две шепи и една щипка ли пазарната ни икономика се изражда до неузнаваемост...?!
Защо в Гърция напитката в магазина струва 1,50 и на плажа пак е толкова, а у нас не е така? Нали и там, и тука все е пазарна икономика, какво е по-различното у нас? И понеже все ме критикуват, че само питам, а не отговарям, ето част от възможните отговори: Защото, сме българи, защото у нас нищо не е така, както е в Европа, защото макар и в ЕС, май още не сме се разделили с манталитета от СССР, защото “се слагаме”, на кого ли не, за какво ли не, само и само, за да сме това, което не сме. Е, може и да има още отговори, но нека оставя и на други да се изявят!
Туризмът е отрасъл в икономиката ни, на който тепърва ще разчитаме. Той трябва да се развива, защото това може да ни носи добри приходи в хазната. В същото време обаче, туризмът е нещо, което се развива по правила. Тези правила, както повечето неща, не са измислени от нас и ние сме длъжни да ги спазваме, ако искаме отрасълът ни да се развива, както при другите-а именно-положиттелно. Това обаче не може да стане, когато една бира в магазина до плажа струва 1,50 лева, а на плажа е 3,50 лева и когато само на няколко десетки км. на юг от нас, същата тази бира струва 1,20 евро и на плажа-също струва толкова.
Търговията е изкуство, но то е изкуство на предлагането, а не на ограбването. Това изглежда не е особено ясно на българските търговци, в противен случай гръцките и турските търговци би трябвало да са истински глупци, а те определено не са.
Още един необясним парадокс е фактът, че в заведение на южната страна на Стария Несебър една шопска салата струва 12 лв., а на северната-3,50 лв.! Защо,…защото от южната страна се вижда залезът, а от северната не, или има нещо друго, което е забулено в легенди…?! Нима един залез може да струва 8,50 лв., колкото е разликата в цената на двете салати…?
Това са само част от наблюдаваните икономически феномени на родната ни пазарна икономика. Те са съществена част от българския туризъм и го формулират като такъв, а с това свое лице, той определено е феноменален, в своята феноменалност обаче е и уродлив…!

Венцислав Жеков
за actualno.com

Няма коментари: