Демонстрация на българи от Македония, пред църквата "Св. Крал" в София - 1903 г. |
Прави
впечатление, че повечето наименования на български дейности или организации в
САЩ, особено в периода на една от най-масовите вълни на емиграция към Северна
Америка, след погрома на Илинденско-Преображенското въстание, са наричани
„македоно-български“. Така например говорим за македоно-българска православна църква “Свето
Благовещение” в Стилтън, Пенсилвания, македоно-българска църква
“Св. Никола” във Форт Уейн, Индиана и
други, като процесът е дори по-задълбочен в Канада, където повечето църкви са
имено „македоно-български“.
Според
някои сведения, публикувани от periscop.bg, т.н. “стара българска емиграция“ се
е състояла от 110 хил. македонски
българи и едва 10 хил. българи най-вече от България.
С течение на времето сред
българската общност в САЩ възникват различни организации.
Най-влиятелна
обществено-политическа организация сред българските емигранти е Македонската политическа организация (МПО,
която сега е патриотична организация). Това се дължи на факта,
че македонските българи
представляват мнозинство сред българската диаспора в САЩ.
Пети редовен конгрес на МПО в САЩ и Канада |
В
опозиция на МПО стои „Макeдоно-амeриканската народна лига“, ръководена от Смиле
Войданов. Тя се образува в Детройт през 1930 г. и работи в тясно сътрудничество
с „Федерацията на българо-македонските образователни клубове“, чиито възгледи
са изразени чрез вестник „Народна воля“.
Част
от българо-американските общности, които не са обединени в някаква формална
организация, се представят във в. „Народен глас“, излизащ в Гранит сити, щат
Илиноис. „Народен глас“ е приеман често като
най-старият и влиятелен вестник, излизащ на български език в Съединените
щати. Вестникът подкрепя идеята за „Велика България“ и според авторите
Македония е „неделима част от България“ и трябва да се предаде на нея.
Българският
социалистически работнически съюз представлява малка група от стари български и
македонски емигранти социалисти, които се занимават предимно с интелектуална,
отколкото с политическа дейност. Изразител на тяхното мнение е излизащият в
Гранит сити седмичник „Работническа просвета“.
Именно
това обяснява и формалното надмощие на „македонското“ над „българското“, при
това въобще без да си противоречат едно на друго , поне в общия случай, когато говорим за емиграцията ни.
Емигрантският оркестър "Bulgarian Balkan Band" на Стойо Крушкин, основан около 1915 г., вероятно в Стилтън, Пенсилвания, който се състои от 23-ма музиканти, от хкоито 14 са от македонските земи. |
Нека
не забравяме и емигрантският оркестър „Bulgarian Balkan Band“създаден около
1915 г., вероятно в Стилтън, Пенсилвания. От неговите 21 музиканти по състав,
описан от д-р Иван Гаджев в неговия труд „История на българската емиграция в
Северна Америка. Том 1: Поглед отвътре - 1860-1944“, огромната част са от
македонските земи. 14 човека са от Прилеп и Прилепско, един е от Пирот, има
двама американци, Христо Серафимов е от Сапарева баня и капелмайсторът Стойо
Крушкин е от софийското село Бистрица. Дори само от този пример можем да видим,
че в Америка по това време в емиграцията ни преобладават така наречените
„македонци“ или „македоно-българи“, или както по-коректно се изписват – българи
от Македония.
Според
американски доклад от годините на Втората световна война, в преброяването на
населението на САЩ от 1940 г. като българи по произход са се записали 15 500
американски граждани. В доклада се отбелязва, че на територията на САЩ реално
живеят около 40 хил. „българо-македоно-американци“. Отбелязва се, че 70% от
българските емигранти идват именно от македонските земи.
Това
са фактите, които обясняват, защо във всяко начинание се употребява и
географското понятие за македонските земи, които тогава все още са в пределите
на България.
Шести редовен конгрес на МПО в САЩ и Канада |
Предполага
се, че до края на Втората световна война
В САЩ са живеели около 100-110 хил. българи, които с били основно в
градовете- Чикаго, Детройт, Индианаполис, Акрон, Гранит Сити, Форт Уейн, Йънгстаун,
Сейнт Луис, Медисън, Стилтън и др.
Бежанци от Македония след погрома на Илинденско-Преображенското въстание - 1903 г. |
Присъствието
на толкова много българи-емигранти именно от македонските земи, от така
наречената Македония е много лесно обяснимо. Тяхното присъствие в САЩ като
емигранти не е нещо ново, но особено след погрома на Илинденско-Прeображенското въстание у нас, цели
села, които са традиционно български, които имат и героично минало дори, до
такава степен се опразват, че се превръщат в села-фантоми и по-късно са
заселени от други народности в рамките на тогавашното сръбско кралство, което постепенно присвоява цяла
Македония, която впоследствие се превръща и в полуавтономна република в рамките
на социалистическата федерация на Йосип Броз Тито – Югославия.
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на в-к „България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар