понеделник, 8 октомври 2018 г.

КОГАТО И СРЪБСКАТА МУЗИКА БЕШЕ ПРОЗОРЕЦ КЪМ СВЕТА…!

Югославската и сръбска звезда Лепа Брена

Още в началото правим уговорката, че сръбската музика беше наистина само един от музикалните прозорци, през които българите дълги години гледаха към останалия свят. И все пак, като най-масовата и най-лесно достъпната в годините на така наречения „развит социализъм“, който плавно, но напълно неуспешно пристъпваше към своята „висша форма“ – комунизъм, тя, сръбската музика си остава така популярното „сръбско“, както хората масово наричаха този музикален стил в годините.

И ако „Битълс“, „Юрая Хийп“, а после и „Металика“, „Кис“ и много други, също бяха прозорци към света на нормалното, то „сръбското“ ни даваше и един нашенски, балкански оттенък в музиката, който по обясними причини липсва при останалите, западни музикални банди.

Шабан Шаулич
Няма как да забравим една от емблематичните песни на късния социализъм, а до голяма степен и на ранната ни демокрация – „Камъните падат“, която кой ли не изпя, но като че ли „оригиналът“ си остава на Тони Дачева и оркестър „Кристал“ – гр. Ямбол. Това обаче всъщност е песен на сръбската юго-турбо-фолк-мега звезда Бобан Здравкович – „Погледай у небо“. Той сякаш пръв си позволи да излезе на сцената не с костюм, или с някакви театрални одежди, както е тогава масово по българските социалистически сцени, той се появява с черно кожено яке, по тениска, с тесни дънки, бели кецове, нещо, което за българските стандарти все още е по-скоро изключение, отколкото практика, нещо, което е характерно за западните изпълнители, като например мегазвездата Майкъл Джексън.

Дори и днес, когато сравним на практика сравнимите жанрове – така нареченото „сръбско“ и българската „чалга“, нещата са космически различни. При съседите ни има една аристократична балканска музикалност, една трогателна мелодичност, сърдечна меланхоличност и превземаща достъпност. Болшинството от домораслата ни „чалга“ поставя „богатството“ в основата на музикалното визуализиране. Сякаш парите са всичко в този живот, а не сърцето, болката, любовта, както впрочем е при сърбите.

Неда Украден
Ето с това ни пленяваха съседите ни, с това, че бяха по-близо до нас – до човека, до сърцето му, до болката му, до него самия. Когато някой ни пее за фронта и за победата, това се изтърква с годините, тогава то отстъпва място на популярното, което някои наричат чалга, други – естрада, трети – халтура. Но както и да го наричат, това е нещото, което се харесва, нещото, което се харчи и което доставя удоволствие на масовата публика. Никой не отрича, че сръбската музика винаги е била шир-потреба за нас българите, дори и в годините, когато тайно се купуваха и продаваха записвани и презаписвани по няколко пъти касети с изпълненията на сръбски юго-турбофолк звезди.

Дори и днес един концерт на Мирослав Илич, или пък на Тозовац, Шабан, Стоя, Сузана Йованович, Злата Петрович, Неда Украден, а какво да говорим за Цеца Величкович/Ражнатович и дори за легендарната и превърнала се в нещо като национална музикална икона Лепа Брена, та техните концерти са истински спектакли. Вгледайте се в тоалетите, в отношението към публиката, в посланието. Облеклата са елегантни, а не пошло-просташки, като много примери у нас, отношението към публиката е добронамерено, приятелско, няма надменност, както е в нашата ранна чалга, а след това стана и епидемия в целия жанр. Посланията са топли, близки до хората, лесно смилаеми, а не се пее за коли, пари, алкохоли…!

Драгана Миркович
Сръбската музика и преди, а до голяма степен и сега се съхрани като жанр много по-оформен от родната ни чалга. Тогава, по време на комунизма, Лепа Брена пееше, че е „югословенка“, но това освен политическия подтекст, носеше и много дръзновение, много сърдечност, емоция и в крайна сметка даваше онази така търсена и необходима за всеки празник „кръчмарска“ енергия, която вдигаше хората по масите в заведенията и по концертите.

Българите не можеха без „своето“ „сръбско“, защото то беше част от погледа им навън, погледът на запад, въпреки, че и Югославия някога беше част от така наречения съветски блок. Но там никога не е било толкова „порусначвано“, защото генералисимус Тито не допусна Брежнев да го задмине, а у нас Тато се превърна в телескопичната ръка на СССР. Ето заради това сърбите, дори и с тяхната музика, от която сякаш се роди домораслата ни чалга, тогава ни изглеждаха много по-западни, те дори се обличаха по-модерно от българите в онези години, защото имаха достъп до много по-качествени и по-разнообразни дрехи и стоки.

Мирослав Илич
Тогава при нас властваше така наречената „уравниловка“ – всички трябваше да сме еднакви като правени по калъп, като глинени клишета на собствените си бледи и сиви сенки.

В онези години разбира се имаше и у нас музикални опити за различност, които обаче в почти цялата си пълнота бяха запечатвани още в зародиш, защото властта се страхуваше от различността, от „позападнячването“ на изкуството. Това ни тласкаше към „сръбското“, защото то именно беше различно, дръзко, смело, свободно, а  накрая – носеше и настроението на онази сърдечна балканска ритмика, от която няма човек, който да не трепне, дори и да не харесва тези ритми.

За вестник "България"-Чикаго/САЩ

Няма коментари: