В
годините непосредствено след 9 септември 1944 г. в Несебър, днес – старият град,
се случва нещо твърде интересно. Местните хора, повечето от които са
интернирани там, заради някакви, каквито и да било „противообществени прояви“
се събират на площада при старата чешма.
Тези
хора не са престъпници, те просто са „уличени“ от новите власти в „нелоялност“
към тях и са репресирани, като са изпратени насилствено, да живеят и да работят
на острова, както тогава са наричали старият град на Несебър.
В
онези години мястото е почти забравено и от Бога. Тук не се случва нищо
съществено. София е невероятно далече, а новините от Бургас пристигат дозирано
тук, защото всички са предупредени, че тук живеят „особени“ хора, „некомунисти“,
„врагове на партията и народа“.
Те
обаче се събират, говорят ски, коментират актуални събития и теми на площада и
по този начин се поддържат информирани, жизнени и най-вече – живи!
Именно
на това място преди години, по разкази на същите тези местни хора, се състои
едно уникално по мащабите и размера си събитие. Когато комунистите вземат
властта в България, още в първите години те организират мащабно аутодафе на
книги на Карл Май на същия този площад на стария Несебър.
Тези
книги са сметнати от новата власт за крайно реакционни на комунизма – новата
политическа религия. Карл Май е приет за „опасен западен автор“ и книгите му са
забранени. В резултат на това решение, те са били извадени от библиотеките на
хората и от централната градска библиотека на Несебър и са били изгорени на
площада!
Комунизмът,
който тогава все още настъпва, върви по кървавите стъпки на своите
покровители от СССР. Освен с кръв обаче,
комунистите искат да изтрият историята, паметта, културата и изкуството. Един
обикновен романист, макар и от Запада, се явява заплаха за нечий ограничен
мироглед.
Проблемът
не е в Карл Май, проблемът дори не е в тези хора, които са интернирани тук, в
стария Несебър, проблемът е, че без страх, без страхопочитание, без заплахи,
комунизмът не може да се наложи, защото такава е природата му – репресивна,
насилствена, ограничаваща, възпираща, чудовищна!
Днес
старият площад на Несебър си е същия, само магазините, заведенията и сергиите
са различни, представят различни стоки, услуги и удобства, но чешмата, около
която някога са били изгорени книгите на Карл Май, все още си е тук. Пак тук се
събират днешните стари хора, някои от които са били живи свидетели на тези
културни зверства от ранните години на прохождащия комунизъм в България. Днес
никой дори и не може да предполага, какво се е случило тук преди толкова
десетилетия.
Аутодафе
– изгаряния на книги и документи е нещо, което е познато още от Възраждането,
когато се унищожава българският средновековен архив край Велико Търново.
В
Несебър се унищожава една малка част от миналото, отново, за да се прикрие
историческа истина, така, както някога при унищожаването на средновековните ни
документи.
Всъщност
огънят, който обикновено пречиства, в случая прикрива истината, защото на
някого така е угодно. Този разговор за тези действия в Несебър, непосредствено
след комунистическия преврат през 1944 г., някога дочухме от стари хора на
същия този площад. Годината беше около 1992 г. Историята е малка, но е достатъчно показателна
за онези години, когато с огън и меч се налага новата власт, на която всичко,
на което тя не е сложила ръка, не е допустимо. А романите на Карл Май са нещо,
което „развращава“ младите хора, нещо, което не може да се контролира от
партията, нещо, което е „вредно“, защото е западно, защото е „старо“, защото не
е от СССР…!
Няма
как да се забрави опитът за подмяна на една истина с една откровена и грозна
неистина – заблуда, направо лъжа. Проблемът е, че изгарянето на книги, когато и
в каквато и да е обстановка, винаги е било порочно. Книгата сама по себе си не
е опасна, тя е информация, позиция, мнение, преживяване, пътешествие. Книгата
не е заплаха. Когато обаче тя се превърне в такава, това означава, че е
достигнат един предел на сили – до почти пълно безсилие, което се преобразува в
хроничен проблем.
Днес
Несебър посреща своите гости, разказва им за спомените, за миналото, за
историята, за легендите дори. Тази история обаче, с изгарянето на книгите на
Карл Май остава в забрава, никой не я разказва, не я помни. Годините полагат
патината си върху тези истории и те остават в забвение.
Припомнянето
на тези факти и събития е само опит да се извади на светло едно минало,
нюансите от едно минало, което си е отишло безвъзвратно, слава на Бога, но
което има пряко отношение към днешното ни настояще.
Горенето
на книгите на Карл Май в Несебър е проблем, който все още не сме изживели като
нация, това е отворена рана, която зее, болезнена, необработена, скандална!
Няма коментари:
Публикуване на коментар