вторник, 4 юни 2013 г.

ЩЕ “ПРЕУСПЯВАМЕ”…В ЧЕЛЕН УДАР С “ВЛАКА”…!


Като че ли напоследък поотминаха абитуриентнските балове. Моят бал беше през 1992 г. Искаше ми се да Ви разкажа за него, обаче някак няма да е елегантно да говоря за себе си. И все пак, моят бал…просто го нямаше, тогава нещо се разсърдих, нацупих се и въпреки, че бях поканил гости, имах и костюм, при това за 1050 лв., тогава това бяха доста пари, нямах дама за бала, нямах и кола, изнервих се и въпреки, че платих цели 200 лв. куверт /тогава това наистина не бяха малко пари/ за ресторант в НДК, взех, че накрая не отидох!
Разбира се, повечето ми приятели и близки ми казаха, че съм будала и от днешната си гледна точка, считам, че може би наистина съм бил такъв, и все пак, като че ли нищо не ми липсва, защото може би абсолвентският ми бал, беше двоен…!
Е, все пак го разказах, извинявам се са личното лирическо отклонение, грозно се изкуших …!
Днес обаче ми прави впечатление цялата тази еуфория на абитуриентските балове. То са пищни рокли, ламета, златисто, лилаво, сребристо, лъщящи обувки, “хвърчащи” силиконови “прелести”, прически тип-“орлово гнездо след бурна  и групова брачна нощ на орлите”, ноктопластики, “мозъко-леене”, оркестри, чалги, пияни, псевдо-дами-също пияни, господа с костюми, вопли от скудоумие, тресящи се месища и още по-мощни, но все още детски, гласища, ревящи баби, кървящи глезени, умилени, безработни родители, отегчени до болка учители, разни Митковци, Красимировци и Марии-все по-възрастни, НО…-“норвежки скумрии” /!/…., страшни автомобили и още по-страшни, НО…гримирани крокодили…! Това може да се продължи със страници напред, но струва ми се няма особен смисъл…!
На фона на това едни други абитуриенти от Пироската гимназия, отказаха да правят пищен бал, с което искаха да покажат, че малко скромност не е излишна, макар и някои да видяха в това откровена демонстрация. Не че младежите, които празнуваха и тази година пищно, са направили нещо лошо, напротив, позабавлявали са се, но пиротските младежи ни накараха да се замислим за това, че балът всъщност е само една вечер, а утре…?!
Много от репортажите по телевизиите показаха младежи и девойки, облечени наистина като сутеньори и “магистралки”, но няма да коментирам модата, въпрос на личен избор и на вкус е все пак. Направи ми обаче впечатление, че всички те искат да “преуспеят”, НО нямат намерение на ходят в университети и висши училища. Значи и тук съм бил будала, щото взех, че се обърках и завърших преди време СУ “Св. Кл. Охридски”! Бреййй, за втори път ставам будала, при това само в една статия!
Децата, бъдещите трудещи се на България искат да “преуспяват”! Прекрасно! Обаче, преуспяването някак не мога да го “вържа” с липса на образование и липса на познаване на поне един чужд език…! Такива са обективните исторически обстоятелства на нашето, за съжаление твърде “икономическо”, време! Не че се опитвам налагам стандарти,…НЕ…/!/…просто наблюдавам…!
И какво следва след бала,…отрезвяване в прекия и в преносния смисъл. Какво ще работят тези млади хора при младежка безработица в страната /демек до 29 годишна възраст/, която по всяка вероятност надвишава 50%…?! Че те дори родителите на тези млади хора, или поне на една голяма част от тях, са безработни, някои от които, не малко, дори-трайно безработни! Нали си спомняте статистиката-….400 хиляди българи днес са без работа, а вече може и да са повече!
В същото време идва ново поколение, поредното, което иска, за пореден път, да “преуспее”! Ами да, и аз исках това, и баща ми е искал това, вероятно и моите деца ще искат това, само че как да стане то?
Безработните са наистина притеснително голям брой, бих казал, стряскащо много! Тези млади хора, които идват с амбицията и най-вече с мечтата да “преуспеят”, какво да работят? Освен да обличат анцузите, да слагат ланците и да тръгват отново, за пореден път, да ни “застраховат”, както беше преди 20-тина години…! Да, имено това ни чака, ако продължаваме по тази права на развитие, която е наклонена права.
В същото време новото ни правителство отдава перфиден, но очевиден акцент на правосъдието-вицепремиер и министър на правосъдието Зинаида Златанова! Чудесно, похвално е! “Младежта”, от образователното министерство “отива” към спортното ни министерство…! Показателно! Само че си мисля, че първо трябва да се постави акцент на образованието! Младежта разбира се трябва да спортува, за да е здрава, но освен здрава, трябва да е и умна!
Онези момчета с анцузите и килограмите злато по тях, дето ни “застраховаха” преди години…, те бяха доста здрави, защото спортуваха, обаче една огромна част от тях бяха напълно кухи от към интелект, дори и на нивото на плужек, ударен от слаботоков кабел!
Та какво излиза накрая…Будала бях, че не отидох на бала си, будала станах, че учих в университета, будала съм и че не спортувах, пък и сега не го правя, активно! Ми честно да Ви кажа, като гледам реалностите, май напоследък е по-добре да не си будала, вместо да си губиш времето и все пак, да завършим, както започнахме, друго си е да си будала…, поне потенциалните ти шансове могат да се поувеличат, пък, знае ли човек, “разни хора, разни идеали”! Дано само и тези младежи днес, не започнат да се оплакват само след няколко години, когато се сблъскат челно с влака-живота у нас, при това в доста тъмен тунел…! Ще са си виновни самите те, е, поне на 70%…!

Венцислав Жеков
за actualno.com

Няма коментари: