Идва
Цветница, а навън е пусто, пандемията ни затвори по домовете ни. Но има решение
на този въпрос – да бъдем въцърковени, вярващи и да бъдем на безопасно разстояние.
В такива ситуации всички върби по земята ще са благословени, защото Господ
знае, Господ вижда и той може всичко. Ето заради това, ако си откъснем върба
от някое дърво, то със сигурност тя ще е благословена тази година!
Църквата
познава форсмажорни обстоятелства, тя не за първи път изпада в някакво особено тежко
и трудно време на гонения и на изпитания, дори и преследвания. Църквата е била
близо 300 години под изключително тежко гонение. По това време църковното
богослужение се е извършвало тайно и скришно, нощно време, в катакомби, в пещери,
на най-тайни и невероятни места, като например в гробища дори...! Целта е била
да не бъдат разкрити християните.
Църковният
живот познава всякакви смутове и смущения. Налагало се е Църквата да прави
всякакви компромиси. По време на Втората световна война в Петербург, Светият Синод
на Руската патриаршия взема решение в Светото тайнство Евхаристия да се ползва
малинов сироп, а не вино, защото никъде в града не е имало вино, заради
блокадата от немците. Църквата познава също така всякакви разнообразни
изключения в църковната си практика, които понякога дори звучат еретично! Имало
е кръщаване чрез ръковъзлагане, при положение, че е указано от канонична гледна
точка, че кръщението става чрез трикратно потапяне във вода. Има случаи при
гонения и преследвания и при рисков живот, да се кръщават хора именно чрез ръковъзлагане.
Църковната
история познава едно предание, когато един римски император е проявил милост
към убит християнин. Той спрял сражението, за да може майката, която е следвала
войската, да вземе тялото на убития си син. Казва се, че със сълзите на тази
майка римският император е бил кръстен и се приема за християнин от Църквата.
По
време на гоненията в пустинята са били гонени много християни, които са щели да
бъдат избити. Те са знаели, че ги очаква сигурна смърт там. Те са молели
свещеника, който е бил с тях да отслужи литургия. Не е имало обаче нито хляб,
нито вино, защото те са се намирали в средата на пустинята. Така литургията е
била отслужена с пясък...!!!! На вярващите е даван пясък вместо хляб и вино!
Има всякакви такива църковни практики, свързани с невероятни обстоятелства.
Най-правилно
и точно в това отношение у нас стъпи върху църковното предание пловдивскиият митрополит
Николай. Той се позова на своята власт и правоприемство от Светите Апостоли и благослови
християните да не посещават църковните богослужение, като вмени това задължение
на духовниците. По същия начин постъпи и Вселенският патриарх Вартоломей. Той
освободи християните от тяхното задължение като кръстени членове на Църквата да
участват активно в богослужебния живот.
Митропорит
Николай припомни един изключително важен пример – животът на Света Мария
Египетска, която е една от най-почитаните светици на Православната църква. Тя
се е причастила само два пъти през живота си. И въпреки това, за разлика от много
хирстияни, които се причастяват всяка неделя, тя е една от най-почитаните
светици и е изключителен пример за християнски живот и за смирение, дори и за
подвиг, защото е била невероятен аскет, понеже е прекарала 40 години от живота
си в пустинята и се е хранила, с каквото намери там.
Съвсем
резонно е Православната църква да се позове на тази своя богослужебна и
историческа традиция, на тези свои практики и на предстоящите пасхални празници
епархийските архиереи да блогословят християните да не се причастяват, а да
оставят приемането на Светото причастие за последващите големи християнски празници,
които са след Възкресение – на Петдесетница, Възнесение., където христиаяните
също могат да отидат и да се причастят. Предполага
се, че до тогава епидемията ще отмине.
Светите
Апостоли са получили благодат от Нашия Спасител да връзват и да развързват
грехове. Тази тяхна власт не е власт само на този свят, тя е власт и отвъд
гроба, защото това, което архиереят благослови или проклине дори, има
въздействие върху душата на човека, както в този,така и в другия живот. Епископите
като овластени наследници на Апостолите имат тази благодатна власт – да благославят
при определени форсмажорни обстоятелства, както е сега, всякакви неща, които са
в полза на живота и здравето на хората. Тялото на човека е храм на Светия Дух,
както пише в Свещеното писание. Ние знаем, че човек трябва да прави всичко
възможно да съхранява този храм - да
подържа живота и здравето си. Затова е напълно логично и се очаква да се вземе
тази резонна позиция от страна на епархийските архиереи – митрополитите, да благословят
миряните да постъпят така, щото да съхранят здравето си.
Според
църковното предание и учение, духовниците трябва да предприемат всякакви мерки
за съхраняване на здравето на хората. Великият пост е особено важен в Източната
църква, но много Свети отци са призовавали да не бъде спазван той дори и от
духовници, които са имали здравословни проблеми, защото лекарите са казвали,че
болните трябва да се хранят със силна храна. В този случаи болните е трябвало
само да изпитват съжаление, за това, че не могат да постят.
По
същия начин духовниците днес могат да благословят да се отложи причастяването
за Петдесетница и Свети дух, като миряните изпитат едно искрено съжаление за
невъзможността. Необходимо е също и смирение пред настоящото изпитание пред
всички нас.
Бог
допуска тези изпитания за наше вразумление, за да не би да си помислим, че сме
много достойни и едва ли не имаме право
да се причастяваме с тялото и кръвта Христови.
За фейсбук-групата "Православни новини"
1 коментар:
"За Великден ще сме в ада" и "Да не замитаме трупове под масата"- кой го каза?Излизайте на слънце,за да се преборим с геноцида!
Публикуване на коментар