Снимка: Емил Л. Георгиев /Площад Славейков |
По
време на Великденските празници онези, които разбират и познават богослуженията
бяха шокирани, къде с право, къде с опит за откровена провокация от някои
действия на някои владици. Така например, появи се снимка на митрополит
Антоний, в която той е прибрал крилата на булото си и е с черна маска и
молитвено събрани ръце. В интернет-пространството се завърза разговор за тази
снимка, как било възможно да се снима по този начин, в олтара, да позира и така
нататък.
Появиха
се доста жлъчни коментари по адрес на западно и централно-европейския ни
митрополит. Това беше изкарано като маскарад, като цирк и театър. Всъщност,
митрополитът спазва стриктно мерките на карантината, защото носенето на маските
е задължително, като по този начин той предпазва себе си и околните около себе
си. Наистина леко е пресилено това, че тази снимка се прави с поза, но какво
толкова е станало, нима това е някакво канонично нарушение…!? Хайде да не
търсим под вола теле, защото под вола обикновено няма теле…!
Митрополит
Антоний е пътувал в Западна Европа и демонстрира едно отговорно отношение към
здравето на другите духовници, които освен, че са духовни лица, са и хора. Духовниците
в патриаршеската катедрала, където се разиграва случката, са женени свещеници,
имат семейства. Предпазвайки тях, митрополитът по този начин предпазва и
техните съпруги и деца.
Нека
да кажем, че митрополит Антоний по време на Богослужение е много обран като
личност. Той не е човек, който залага на богати, пищни и луксозни одежди. Той
няма огромно количество одежди и тези които има, не ги носи от скоро. По време
на самото Богослужение той служи скромно, без да се самоизявява излишно, да се
самонатрапва и да представя себе си като център на самото Богослужение, въпреки
че той е старши духовник по време на службите. Той има много добри гласови
възможности, което обаче не се демонстрира излишно и помпозно. Няма изтъкване
от страна на митрополита, който не поставя акцент върхусебе си, а поставя
акцента върху Бога, който е същината на Богослужението. Контактът е между
човека и Бога, а служещият е само посредник, а не център на Богослужението. Не
е мястото в храма и не е Богослужението това, чрез които митрополитът да се
самоизтъква и да печели вниманието на публиката.
Така
стигаме до духовници, които вместо да изпълняват Богослужението със страх пред
Бога и желание да послужат на Него и на ближните си, те го изпълняват по такъв
начин, при който превръщат богомолците в публика, пред която те да се изявят
като актьори, за да получат аплодисменти – слава и човешко признание.
На
богослови им направи впечатление например, че Белоградчишкият епископ Поликарп,
който също служи близо до патриарха, поставя акцента върху себе си. Различните
литургии се изпълняват по различен маниер – като Вселенски патриарх, кипърски
архиепископ, Александрийски патриарх. За какво става дума?
В
Богослужението около Пасха Поликарп служи с четирима дякони, които държаха
около него двойни и тройни свещници, нещо, което е характерно за богослужението
на Вселенския патриарх! Наблюдаваха се и елементи от служение на
Александрийския патриарх - по време на
Великия вход с митра на главата. Това се прави само от Александрийския
патриарх. В друго Богослужение пък се използваше архиерейски жезъл – копие на
архиерейския жезъл на кипърския архиепископ, който завършва с топка с кръст и
това е характерно само за там, не и за България и служението тук. Това
наподобява инсигния на императора на Византия. И питаме, този служещ епископ
патриарх на Константинопол ли е, на Александрия ли е, или е византийски
василевс…!?
Вселенският
патриарх е първи по чест и старшинство сред епископите и на него му прилича да
му се отдава по специфична богослужебна чест, заради сана му!!!Александрийският
патриарх е предстоятел на една от древните поместни православни църкви,
основана от Св. Апостол и евангелист Марк и притежава титла, дадена му от
вселенските събори – съдия на Вселената и 13-ти в реда на апостолите.
Кипърският архиепископ също има чест, оказана му от византийски император.
Питаме, кой от тях точно е Белоградчишкият епископ…и на каква основа той видимо
претендира за отдаване на чест и почести, присъщи на предстоятелите на тези
древни катедри…!?
Богослужението
не бива да е цирк или театър, още по-малко пък панаир! Не бива един актьор да
се изявява там, за да получи някаква театрална награда! Православното
Богослужение няма нищо общо с театралните постановки, които понякога виждаме.
Сайтът на Софийската митрополия сякаш се превръща в един художествен сайт на
един епископ. Видяхме два фоторепортажа - първият с център пак епископа,
въпреки присъствието на самия патриарх! Вторият е художествен – с черно-бели
снимки и с размазан фон. Тази художествена фотография има ли място на един
църковен сайт, който трябва да отразява Богослужение, а не светлата личност на
един епископ, който и да е той!
Не
искаме да бъдем разбрани погрешно, снимките са много хубави, но са твърде
светски и отразяват суета, която не е присъща за сана на един епископ. Именно
тук снимката на митрополит Антоний може би не беше особено удачна, макар, че тя
не демонстрира маниерничене, все пак. Но съпоставяйки нещата, виждаме и
разликите.
Нека
още да кажем, че в сайта на Пловдивска митрополия скоро беше публикуван
видео-материал, където митрополит Николай,
в параклиса в своя митрополитски дом,
със запалена свещ, с епитрахил и омофор, прочете молитва за всички православни
българи, за избавление от епидемията. Той беше скромно облечен, в молитвена
поза, без да се придава царственост и величественост, без драматично изражение
на лицето и позата и стойката на тялото, които обикновено, при други
обстоятелства, са твърде характерни за него. Той беше естествен и семпъл, както
изискваше ситуацията, а след това благослови всички. Не видяхме арт-фото-сесия,
не видяхме акцентиране върху себе си, не видяхме императорски маниер,….дори при
самия митрополит Николай…!
Не
е нужно да се сърдим един на друг, не е и нужно да правим неверни изводи, това
е само един опит за сравнение, на базата на което да се направят изводи, които
да послужат за евентуална ревизия на поведение на някой, ако той реши, че е
необходимо да се ревизира сам себе си, ако пък не го реши, волята си е негова,
но и мнението на богословите е актуално и адекватно на наблюдаваните ситуации!
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар