Когато
ми направиха освещаване в дома ни, свещеникът имаше слово пред нас и гостите
ни. Тогава той каза нещо, което запомних, защото ми направи особено силно
впечатление. Той каза, че с освещаването, домът ни вече става и дом на Господ. Той
живее у дома, това е и Неговият дом. Така ние сме защитени, защото Господ живее
заедно с нас - тези, които обитаваме това жилище. Ето заради това призивите да
си останем вкъщи от повечето национални медии е обяснимо и напълно ппиемливо,
но не само това, то е и особено важно – да си останем в къщи, тоест – да си
останем в дома на нашия Бог, заедно с Него...! Това е важно сега, за да спасим
и себе си, и нашите близки, и всички останали хора. Оставайки си в къщи, ние
оставаме с Бог, с нашия Създател, защото той е с нас, когато нашите домове са и
Негови домове...!
Ето
какво се казва в окръжно писмо относно появата на новия коронавирус и
богослужебно-църковния живот от името на Българска Патриаршия и български
патриарх и софийски митрополит Неофит до Високопреосвещените митрополити,
членове на Св. Синод на БПЦ-БП.
„Ваши
Високопреосвещенства,
Във
връзка с епидемиологичната обстановка в страната и опасността от заразяване с
коронавирус - COVID-19, за да се избегнат предпоставки за заразяване на
вярващите и превантивното осигуряване на възможно най–безопасното състояние на храмовете,
П
Р Е П О Р Ъ Ч В А М Е:
1.
Всички храмове на територията на Вашата епархия да бъдат отворени и в тях да се
извършват определените за светата Четиридесетница богослужения и молитвени
последования;
2.
Богослуженията да не прекъсват, както и всеки преминал надлежна подготовка
желаещ да пристъпи към Свето Причастие с Тялото и Кръвта Христови, да не му
бъдат отказвани под предлог от страх от заразяване с коронавирус. Светите
Тайни не могат да бъдат преносители на зараза или каквато и да е болест, а са
лекарство за телесно и душевно здраве;
3.
Болни, които не могат да посетят храма, при желание за Свето Причастие да бъдат
причастявани със запасни Св. Дарове, като се вземат съответните мерки от
свещенослужителите за това;
4.
Всеки посещаващ храма да се отнася с необходимото внимание и отговорност към
здравето на околните;
5.
Да се използват дезинфектанти и да се поддържа отлична хигиена. Подовете на
храмовете да се почистват периодично със съответните препарати; иконите да се
забърсват; килими, пътеки и други да се почистват редовно; столове, пейки и
други места за сядане да се дезинфектират на няколко часа;
6.
Да се поставят напоени с дезинфектант стелки на входовете на храмовете, които
да се поддържат влажни през цялото работно време;
7.
Болни да избягват посещение на обществени богослужения, като се отдадат на
молитва и коленопреклонение в своя дом, за да не станат проводник за заразяване
на други вярващи;
8.
Свещениците да отправят усърдни молитви към Всеподателя Бога, „Който наказва и милва,
допуска болести за наше вразумление и лекува“, за изцеление и безопасно
преодоляване на това изпитание;
9.
Цялото църковно изпълнение да усили своя духовен подвиг в покаяние, пост,
молитва, бдение, изповед и съединяване с Тялото и Кръвта Христови.
Настоящото
свеждаме до Вашето внимание за сведение и съобразяване.
Препоръчваме
се на св. Ви молитви и оставаме на Ваши Високопреосвещенства в Христа брат,
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА СВ. СИНОД
+
НЕОФИТ
ПАТРИАРХ
БЪЛГАРСКИ“
Тук
две неща правят впечатление на първо място. Те са болднати, за да бъде обърнато
вниманието и на читателите върху тях. „Светите Тайни не могат да бъдат
преносители на зараза“. Да, така е, самите тайнства не са приносители, НО
лъжичката, с която същите тези таинства се поднасят вече е начин за зараза. И
ако тайнствата са си тайнства, лъжичката не е тайнство, тя може да се превърне
в начин за заразяване, при това – напълно реален. Заради това, какво пречи, да
се вземат пластмасови лъжички, за еднократна употбера, да се дават с тях
светите тайнстваа, а след това самата лъжичка да се заделя и за следващия
богомолец да се ползва друга, нова, чиста пластмасова лъжичка. Така няма да има
никакъв проблем с таинствата, няма да има и проблем със заразата...!? Как пък
така никой не се сети, че това е нещо напълно нормално и напълно допустимо в
условията насветовна пандемия...!?
На
второ място е обръщението на патриарха, „болни да избягват посещение на
обществени богослужения, като се отдадат на молитва и коленопреклонение в своя
дом“. Първо, ако болните са болни, те не просто трябва да избягват общите
богослужения, а задължигелно трябва да не ги посещават. Това е важният и
единствен призив, който трябваше да чуем от патриарха, струва ми се!
Това,
че те могат да си останат в дома е важно и то пряко кореспондира с това, с
което започнахме. „От сътворението водата е не само неотделима част от
човешкото битие, но и част от неговия религиозен живот. В Библията водата
символизира живота (Ис. 35:6-7; 58:11), Божията благодат (Йоан 4:10-14), духовната
и моралната чистота на човека (Ис. 1:16). В Свещеното писание са описани редица
случаи, в които водата е тясно свързана с Божия план за спасението на човека.Поради
връзката на водата с тайната на нашето спасение, св. Църква я употребява в
тайнствата и обредите.
Малкият
водосвет е обред за освещаване на нашите дом, офис или друго работно място,
кола, мотор, строеж, както и кръстче, икона и други предмети. Осветената вода
се нарича още „светена вода“, „света вода“, „агиазма“ или „аязма“ и др.
Водосветът
е празник...
Свещеникът
прикадява дома или офиса. Всички заедно стоим със запалени свещи около
трапезата, върху която е поставена купата, иконата, елеят, китката. По време на
освещаването ние се молим Бог да изпрати благодатните дарове на Светия Дух
върху тази вода и елей. Светената вода е за подкрепа на душата и тялото, за
заличаване на сквернотата на страстите, изцеляване на нашите душевни и телесни
недъзи. Чрез водата Бог благославя и умножава благата в дома и на работното място“.
Именно
по този алгоритъм се извършва освещаването и именно тогава домът ни се превръща
и в дом на Господ.
Е,
какво тогава пречи, ако Той живее у дома, ние да си останем заедно с Него и да
не излизаме известно време!? Какво налага толкова непременно ходенето до църквата
във времена, когато заразата е толкова опасна, особено за възрастните хора...,
какво е по-важно за живота на един богомолец, вярата ли...да, така е, вярата,
но къде отива тя, когато богомолецът се разболее и недай Боже почине...!?
И
още нещо, вярата е важна, може би е най-важното нещо за вярващия човек, НО по какъв
начин точно тя – вярата, ще пострада, ако вместо в Църквата, се молим в къщи,
зааедно с нашия вечен „Съквартирант“ – самият Господ...!?
За фейсбук-групата "Православни новини"
Няма коментари:
Публикуване на коментар