сряда, 31 юли 2019 г.

АЛЕКС АЛЕКСИЕВ – „ПЪРВИЯТ ЕМИГРАНТ“ НА ДЕМОКРАЦИЯТА

Алекс Алексиев

Преди дни си отиде от този свят един от най-бележитите антикомунисти и радетели за свободна България – Алекс Алексиев – синът на трагично загиналия Райко Алексиев.
Преди няколко години бях изпратил една статия до BulgariaAnalytica.org, където Алексиев беше отговорен редактор. Е, не ми одобриха статията, но това не ми попречи да продължа да пиша и за други издания. А сега, когато Алекс Алексиев го няма, е време да си спомним за едни наистина невероятен човек, който има повече заслуги дори и от първият демократично избран президент за демократичното бъдеще на България.
Ето какво написа във профила си във фейсбук дългогодишният български дипломат Стефан Тафров: „Отиде си Алекс Алексиев, един смел, умен и решителен човек. Беше един от първите българи емигранти в чужбина, който подаде ръка на прохождащата българска демокрация. Приятелството ни датира от началото на 1990 г., когато отговарях за международните връзки на СДС. Тогава Алекс беше изследовател в РАНД корпорейшън, най-авторитетният мозъчен тръст в Америка, имаше широки връзки и познанства по целия свят, които постави на разположение на СДС и на България, после стана съветник на премиера Филип Димитров. Много го обичах. Дълбок поклон пред паметта на един бележит българин, достоен син на баща си, художникът Райко Алексиев, убит от комунистите! Сбогом, Алекс!“.
“От 40 години живея в Америка, но съм българин, винаги съм бил българин и винаги ще бъда българин.” Това казва в интервю за вестник “24 часа” политическият анализатор Алекс Алексиев през 2011 г. Алекс Алексиев е роден през 1941 г. в София. Син е на известния художник, карикатурист, публицист и издател Райко Алексиев, който умира след зверски побой в милицията на 18 ноември 1944 г. и става една от първите жертви на червения терор след 9 септември 1944 г. Животът на Алекс – „буржоазно момче и дете на враг на народа“, не е лесен в България. Затова през 1965 г. емигрира в САЩ.
Райко Алексиев
“Аз не вярвам в наследствената вина, намирам го за нещо много грозно”, отсичаше Алекс, когато го питаха за зловещия край на баща му. В САЩ Алексиев дълги години работи като анализатор за изследователския център за политически науки “Ран Корпорейшън”. В края на студената война бе изпълнителен директор на европейската секция на радио “Свободна Европа” в Мюнхен. А непосредствено преди падането на Берлинската стена бе специален пратеник на американското правителство в прибалтийските държави, натоварен със специална мисия.
След падането на комунизма се завърна в родината и през 1991 г. стана съветник на първия демократично избран премиер Филип Димитров. След като неговото правителство падна от власт, анализаторът отново се върна в САЩ и отново преподава в Станфордския университет. Работи и като консултант на водещи американски неправителствени институции, близък е до високите нива на военните и дипломатическите среди в САЩ. Негови анализи по националната сигурност са се ползвали от Пентагона и ЦРУ. До последно беше научен сътрудник в института “Хъдсън”, защото в САЩ Алексиев бе сред най-добрите познавачи на политиката на Съветския съюз и радикалния ислям.
Много известни личности, много българи написаха в социалните мрежи, че тъжат за кончината Алекс Алексиев. И те са искрени, както самият той беше искрен. Последователен антикомунист, радетел за свободна и независима България, Алекс Алексиев не се свенеше да назовава нещата с истинските им имена, когато е необходимо да изразява несъгласие, или да се съгласява. Той беше безкомпромисен в стремежа си да осуети опитите  за нова комунизация на страната ни. Провиждаше заплаха и от Русия на Путин, и от Турция на Ердоган. Тези заигравания на геополитическо ниво от страна на двамата лидери според Алексиев бяха и си остават най-опасните ходове за България.
Поведението на Алекс Алексиев пред медиите винаги е било на мъдрец, човек, който знае много, който говори бавно, целенасочено и думите му се стоварват на точните си места, където казват най-много и най-ясно онова, което авторът им мисли наистина.
Райко Алексиев е репресиран и убит заради
карикатура със Сталин
Бащата на Алекс е известният ни художник Райко Алексиев. Той е с псевдоним Фра Дяволо. Райко е неколкократен председател на Съюза на дружествата на художниците в България; сътрудник на периодичните издания „Македония“, „Барабан“, „Смях“, „Людокос“, „Българан“, „Маска“, „Зора“; основател и главен редактор на сатиричния вестник „Щурец“ (1932 – 1944). Автор е на няколко сборника с хумористични разкази и фейлетони. Участва в няколко художествени изложби.
„Аз не съм политик. Аз съм показвал грешките на политиците, мъчил съм се с моите карикатури да осмея това, което вършат някои политици и е вредно за народа. Аз нямам пари в чужбина. Плащал съм редовно данъците си. На всекиго съм услужвал и съм давал с двете ръце. На никого не съм взел нищо и не съм напакостил. Аз не съм плъх, та да напускам кораба, когато той потъва“, каза Райко Алексиев преди да бъде арестуван и убит от комунистите в София на 18 ноември 1944 г.

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на в-к „България“ в София

Няма коментари: