сряда, 22 февруари 2012 г.

ТУРИЗЪМ-в-к "Класа"

Румен Драганов-директор на Института за анализи и оценки в туризма:

Необходими са гаранции за сигурността на българските туристи в чужбина

Ще продължим ли да имаме ниска средна заетост на легловата база?

Венцислав Жеков

Г-н- Драганов, какво се очаква в туризма през настоящата 2012 г.?
Очаква се туризмът да преодолее управленската и концептуална криза, която съществува в последните години. Надяваме се това да стане чрез промени в Закона за туризма, който се очаква да бъде внесен през тази година и да извърши реформата в отрасъла. Под реформа, разбираме това, което вече е вписано в Закона-да бъде дадена дефиниция на термина „туристическа атракция“, защото една голяма част от оперативните програми боравят с този термин. Туристическата атракция трябва да бъде призната за туристически обект и да се развива като такъв. Това е основата на бъдещото развитие на туризма. Очакваме да се направят организациите за маркетинг на дестинация, които да могат да започнат да представят различните дестинации в България, Европа и света. Следващото важно нещо е очакването ни да се концентрира някакво представителство на досега категоризираните и регистрираните търговци-едните като хотелиери и ресторантьори, другите като туроператори и туристически агенции. Тази несвойствена за държавата дейност, наречена „категоризация“ на местата за настаняване, съответно заведенията за хранене и развлечение и регистрацията на туроператорите и туристическите агенции, да мине към бранша и да бъде контролирана от бранша. За нас е важно да бъде решен въпросът със създаването на достатъчна гаранция за българите, които пътуват в чужбина чрез български туроператори за това, че те ще бъдат върнати обратно в случай на неплатежоспособност, или фалит на фирмата. С това целим да избегнем ситуацията, която се случи с „Алма тур“. Това тежи и до ден днешен, защото над 1400 души все още не са си получили застраховките. Законодателят, или тези, които са вносителите на проекта за закон, не са предвидили създаването на достатъчна гаранция. Има един текст, че всеки българин, който пътува с български туроператор, трябва да има достатъчна сума в себе си, за да може да се върне обратно, ако това се наложи, след което тя ще му бъде евентуално изплатена от застрахователя. Това обаче все още не е гаранция за сигурността на пътуванията на българите в чужбина. Нормативите в момента поставят равнопоставено всички фирми, които работят с вътрешен туризъм с тези, които работят с външен чартърен туризъм. Това не е справедливо и е финансово неправилно, защото излишно натоварва с допълнителни разходи българите, които пътуват в България, да се застраховат за нещо, което никога няма да се случи, или поне не би се случило в размерите и по начина, по който се случва тогава, когато има чартърен полет в чужбина.
До какво трябва да доведе реформата?
Като цяло реформата трябва да доведе до две основни неща-първото е създаването на повече работни места от туристическите атракции и от туристическата индустрия като цяло и на второ място е подобряването на местните икономики-увеличаване на приходите от туризъм, чрез увеличаване на средната заетост на легловата база. В първото шестмесечие на миналата година ние сме имали средна заетост под 25 %, а тази година, по начина, по който тръгна, ние ще продължим да имаме изключително ниска средна заетост на легловата база. За първото шестмесечие на настоящата година се очакват същите резултати, което е катастрофа за които и да е инвеститори в туристическия сектор.
Какво е очакването за 2012 г., освен ниската заетост на легловата база?
Поради продължаващата криза в управлението на туристическите атракции-публична собственост и липсата на създаване на нови работни места чрез тях в туризма, България ще продължи и през тази година да се движи към последно място по показателя за средна заетост на легловата база. Средният приход от продадена стая ще продължи да бъде изключително нисък като коефициент, защото той се получава от умножението на средната заетост по средната цена. В България средната цена пада, поради свръхпредлагането на туристически продукти и поради липсата на регулации. Една от причините за падането на цените например в зимните курорти е, че се появиха много апарт-хотели, които работят като отдават апартаменти под наем, а не отдават къщи за гости, дори не действат по системата на частните квартири, защото и Законът не позволява това. По този начин се дава възможност на чуждестранни туроператори от близки държави да продават на изключително ниска цена нощувки в България. Това генерира естествен дъмпинг на цените на всички, които са регистрирани по българския закон като хотелиери, като къщи за гости, или семейни хотели, и частни квартири. Всички са ощетени от законодателния вакум, който продължава толкова много години.
Какви механизми в развитието на отрасъла още трябва да се променят, за да се види „светлина в тунела“?
След като има такава огромна инвестиция в строителството на хотели и ресторанти,съвсем нормално е да бъдат отворени и културните и природни забележителности и нематериално културно наследство. Това не може да стане, при положение, че ние нямаме дефиниция на термина „туристическа атракция“-публична собственост и нямаме регистър за тях. В същото време няма и управление на туристическите атракции, което включва освен мениджмънта, така и маркетинга и рекламата. Това може да стане само чрез фирмите за маркетинг на дестинацията, които все още не са създадени в България. Има неща, които не касаят само Закона за туризма. Това е например създаването на ваучери за нощувки на българските граждани в средствата за подслон и местата за настаняване на територията на България. Съществуват такива ваучери за храна и много фирми и работодатели раздават такива на своите работници и служители, които те използват в редица търговски обекти. По този начин се облекчава данъчно самата фирма, защото това представлява подпомагане на работниците и върху него не тежи данъчното облагане по начина, по който тежи върху заплатата на работника. Това изключително много подпомага социално работещите в тези фирми. Те би следвало да получат и ваучери за нощувки за времето на своята почивка, които по същия начин да бъдат давани като допълнение към възнаграждението, което получават. Това от една страна няма да тежи на работодателя, а в същото време ще даде възможност на работниците да почиват ефективно. От трета страна това ще съдейства за увеличаване средната заетост на хотелската база навсякъде в страната.
Как може да бъде реализирано това, за което говорите?
Това може да стане чрез подзаконов акт, както до сега, от наредба, издадена от министъра на финансите. Ако бъде издадена такава заповед, това означава, че още това лято, ние ще можем да разчитаме на поне още два, или три процента на средната заетост само на база на това, че ще можем да подпомогнем българските работници и служители и съответно техните работодатели, да им дадат възможност те да почиват в България.
Какви са новите тенденции за 2012 г. в отрасъла?
Новото е създаването на така наречените хибридни модели-различни комбинации по отношение на почивката, които са съчетание на няколко видове направления. Досегашният концептуален туризъм, който беше изграден изцяло на опорите на летен, морски, рекреативен туризъм, културен, селски, кулинарен и поклонически туризъм, вече не влияят в постмодерния туризъм. Ние говорим за хибридни продукти, при които имаме комбинация между всички тези видове, които да се ползват по време на ваканцията, или пътуването на който и да е българин, или чужденец на територията на страната. Така се съчетава отдиха и рекреацията, с кулинарията, поклоничеството и културата. В по-развитите туристически центрове има услуги, които се консумират от така наречените „нови българи“. Ние виждаме, че освен пълното компютърно обслужване още от масата, сервитьорът може да поръчва по менюто заявка от клиента, която моментално започва да се изпълнява в кухнята, с което се съкращава времето за сервиране. Вече можем да видим и баркодове, които са на масите, което позволява да бъде направен коментар на храната в ресторанта със „смартфон“ незабавно. Освен това може да бъде закупена бутилка вино на цената на магазина и тя да бъде консумирана на масата с минимално доплащане. Новите форми, както по отношение на обслужването, така и по отношение на качеството на изработване на храните и увереността на клиента, че той плаща точните пари на точния човек и не плаща нещо, което е над това, което се дължи, тази сигурност именно води до повече туристи.
Как според Вас следва да се популяризират ЕДЕН-дестинациите, които са възлови за отрасъла и в България, и извън нея?
Трябва да се направят организации за маркетинг на дестинациите. Те са съчетание между туристическите информационни центрове, собствениците на туристически атракции-публична собственост-общините и държавата и собствениците на средствата на подслон-места за настаняване и места за хранене и развлечение. Към тях се добавят всички, които имат, каквато и да е търговска дейност-транспорт, автобуси и таксита,магазинна мрежа и винопроизводители, производители на селскостопанска продукция от млечни, или месни продукти. Маркетинга на управлението на дестинацията е ключов, когато говорим за ЕДЕН-дестинациите и за развитието на този вид туризъм.
Предвиждат ли се промени в резервационната система, за да се отрази това благоприятно на развитието на отрасъла?
И в сега действащия закон от 2002 г. има цял раздел, където е записано, че държавата би трябвало да изгради информационна система в туризма, каквато не е изработена за последните десет години. Продажбите по интернет нараснаха много, търсачките, които предлагат хотелски резервации и самолетни билети и рентакар се развиха изключително много. В момента ние не можем да говорим за отсъствие на информация от гледна точка на прекия път и контакт, при които потребителя може да стигне до информацията. Проблемът, който имаме в България и това е нашата концептуална и управленска криза е, че ние не знаем, кои са нашите туристически атракции, нямаме регистър за тях, не ги управляваме и фактически те не съществуват в информационното пространство. Проблемът в момента не е, дали да има информационна и резервационна система, а кое да влезе в тази система.

Няма коментари: