вторник, 31 юли 2012 г.

До кога ще се излагаме пред чужденците…?


Снимка: monitor.bg

Обикновен летен ден. Невиждана горещина, вече традиционно! Мястото е първата спирка на автобус № 84, след Софийското летище. Мъж и жена-очевидно чужденци, пътуват в автобуса с билети, които обаче, уви не са перфорирани. Притежават билет дори и за багажа си, който също не е перфориран. Качват се трима контрольори и започват да убеждават чужденците, че трябва да си платят глоба-по 20 лв. на човек. След кратък спор на български от едната страна и на английски от другата, мъжът вади 50 лв. и плаща глобата, като получава рестото и два билета за таксуване на нередовни пътници.
В този момент, сякаш като по чудо, граждани започват спор с контрольорите, които първо не се легитимират, второ-двама от тях крещят неразбираеми оправдания и трето-напускат автобуса самодоволно, с 40 лв. в джоба си, които вярно, не са техни, но победоносната им аура искри, въпреки повече от възпитаното роптаене на част от пътниците.
На пръв поглед всичко е на ред. Е, контрольорите малко са превишили правата си, като са повикали, но пък нали има правила, които трябва да се спазват и ние като нова европейска държава, разбирай-членка на Евросъюза, едва ли не трябва да сме по-католици и от папата. Всъщност обаче нищо не е на ред!
Автобус № 84 не е като другите, просто защото в него „по дифолт” пътуват доста чужденци. Обозначенията за таксуване на пътниците обаче тук не са по-различни от останалите превозни средства в столичния градски транспорт, а това е задължително. На гърба на кабината на водача е залепена извадка от наредбата за превоза на пътниците, но…само на български език, пък и дори и да го имаше на английски примерно, кой ще има време да чете цели страници преди да разбере правата и задълженията си?! Глобяването е обаче дори и между две спирки, а да изчетеш всичките описания из автобуса, на български-предостатъчно и на английски-крайно недостатъчно, отнема поне 12 мин., проверих! Има наистина описания на английски език, според които пътниците трябва да притежават билети, НО никъде не пише, пак на английски, че тези билети трябва да бъдат перфорирани. Един чужденец, когато дойде в страната ни, ако въобще му се налага да ползва градски транспорт, как да разбере, че освен да си купи билета, трябва и да го перфорира? Перфоратори има, но хората, които не са били до сега в София и България, няма как да предполагат, що за устройства са тези стари и раздрънкани ламаринени кутии, които са нацвъкани по превозните средства и които, за никого не е тайна, често се въртят по различни автобуси, трамваи и тролеи, с цел гражданите да не си съберат билети по номерата на превозното средство и така да пътуват гратис…! Освен това перфораторите са различни, в различни превозни средства, а това също не е нормално, защото чужденци, свикнали на истински ред, няма как да предполагат за какво служи всеки един тип, цвят  и вид перфоратор, ако това не е изрично указано.
Летището е граница. То формира първото впечатление на един човек, който посещава страната ни. Какво впечатление са оставили двама от тримата контролори, които глобиха чужденците в автобус № 84, не искам да зная. Оказва се, че 40 лв. са достатъчни, за да зарадват истински трима сравнително млади българи, които ще вземат от тях някакъв нищожен процент, при това неправомерно.
Има обаче едно нещо, с което се гордея. Една дама-българка, се възмути и поиска от единия контрольор да се легитимира. Той, разбира се отказа и напусна автобуса, сякаш беше отстрелял лъв на сафари в Африка. Дамата обаче обясни на добър английски език на двамата глобени, че някои от действията на контрольорите са незаконни и обясни мотивите си и правата им. Когато слизаше от автобуса, тя се приближи до чужденците и изрази съжаление за случилото се с тях, а те се усмихнаха и махнаха с ръка. Същото сториха и още няколко пътници-българи. Това може би реабилитира в известна степен засраменото ми национално самочувствие, а и на останалите пътуващи.  Изглежда членството ни в Европа, където винаги ни е било мястото, при това по историческо право, все пак вече дава известни плодове, макар все още леко недозрели, но все пак-вкусни!
Контрольорите в градския транспорт са и хора на реда, в известна степен. Те трябва да глобяват и да следят за редовността на пътниците, НО не трябва ли поне в този автобус и да поназнайват малко английски, все пак тук се возят приоритетно чужденци…? Няма да коментирам критерии за красота, защото не би било етично, но все пак, не може ли поне по тази линия на градския транспорт, да се пускат малко по-цивилизовани контрольори. Едва ли прави добро впечатление разпасан, въз пълен мъж, с изрусена коса и булдогоподобна физиономия, от която се очаква всеки момент да потече пяна от бяс, както и неистовите му крясъци,…особено, когато това впечатление е първо…!? Трябва да има правила, които обаче да се съблюдават не непремено на всяка цена…все пак не сме аборигени…!
София изглежда остана последният български град, където има контрольори в класическия смисъл на думата-навъсени, странно енергични и изобретателни бирници. В повечето градове, дори и в по-големите, в градския транспорт има кондуктори, които продават билети и това внася първо по-голяма събираемост на приходи, както и създава доста по-цивилизована среда на пътуването.  Така е и в Европа, а София е столица на европейска държава, при това пълноправна членка на Евросъюза. Е, до кога ще се излагаме пред чужденците, а и пред самите нас…?

Венцислав Жеков
за actyalno.com

Няма коментари: