Снимка:
Българската
православна църква сякаш се оказва
църквата на прецедентите. Имаме си
Устав, само че той, явно по подобие на
Кодекса на труда, има препоръчителен
характер, демек – никой не го „бръсне
за слива“, както казва народът.
Избираме
патриарх, гласуването – нескопосано,
обаче -прецедент, „ад хок“ се въвежда
ново правило. Избират нов митрополит– нов
прецедент. Преди това избират друг
митрополит– той пък, твърдят злите езици, си
боядисвал в брадата бели кичури, завалията, че да
не си личат още следите от млякото дето
е сукал до преди няколко години!
Деца-владици...! Няма лошо, ако са готови, ако са достигнали духовен ръст, ама едва ли
масово именно същите тези "деца" са толкова
пък заслужили и „узрели“, че да стават
епископи и митрополити...!
Последният случай
е с епископ Арсений....! Дете-епископ...! Дете-чудо...! "Отличникът" на Църквата ни...! Добре де, толкова ли нямаше друг, ..има
архимандрити достатъчно „узрели“, че
и „попрезрели“, някои и на библейска възраст
вече, защо те не са станали епископи, а
„децата“ ги правим епископи без време,
преди още да са придобили достатъчно опит като духовници?!
Нищо
против епископа Арсений, да е жив и
здрав, ама може би все пак трябваше да
почака за епископска митра поне още
20-тина годинки. Някак не му стои короната
на 20-те му и няколко години духовен/детски
„ръст“...!
Църквата
ни се научи да прави нещата „ад хок“,
създава прецедент, приема, че това е
правилно и го прави правило от сега
нататък. Добре, обаче така всичко може
да се измени.
Нали
заради това е Уставът, когато нещо не
го пише в него, значи няма да го правим,
ако има спор, тогава е редно да има
някакъв управляващ орган от трима, поне,
митрополити, които да решават, пак на
базата на Устава, как да се реши дадено
проблемно нещо. Тоест – да има нещо като
Конституционен съд.
Църквата
е отделена от Държавата, не казвам, че
институциите трябва да се дублират,
казвам само, че когато има Конституция/Устав,
тя/той трябва да се спазват.
Когато
нещо не е ясно, в държавата решава
Конституционният съд, когато в Църквата
нещо не е ясно....какво правят...., правят
прецедент, решават, че от днес това ще
е така и то става правило...!
Така се опитаха преди няколко години да отстранят Западно и Средно - Европейския митрополит Симеон, е после той сам се оттегли, обиден, огорчен и ...вероятно и отегчен от скуката на Закона в Църквата...!
Така се опитаха преди няколко години да отстранят Западно и Средно - Европейския митрополит Симеон, е после той сам се оттегли, обиден, огорчен и ...вероятно и отегчен от скуката на Закона в Църквата...!
Само че това
на простичък език се нарича откровено
беззаконие, в държавата, а в Църквата е
– некаконичност, защото така всеки може
да си реши и да си прави, каквото си
поиска, без оглед на каквито и да е
правила, основавайки се само и единствено
на правото на прецедента! Е, да, ама тук не е Америка /за добро, или за лошо/...!
Няма коментари:
Публикуване на коментар