Снимка: Венцислав Жеков
„Най-опасно е качването в асансьора, возенето е
най-безопасно, защото има много защити”, сподели за novinite.bg дългогодишният
асансьорен техник Георги, който е работил в Първа и Пета асансьорни бази преди
години, в тогавашното Държавно предприятие „Асансьорни сервизи”. По думите му,
най-много наранявания са се случвали с асансьор, когато хората са влизали в
кабината. Често те въобще не са гледали и когато са прекрачвали, се оказвало,
че кабината не е била на етажа. Според него, близо 60% от асансьорите в София
са потенциално опасни.
„Асансьор може да падне, когато спирачната система
не функционира. Има една блокировка, която се нарича клинова система към
асансьора, която се задейства, когато асансьорът увеличи скоростта си на
движение надолу. В машинното отделение на покрива има макара, на която
стоманеното въже се движи. Когато това въже започне да се движи бързо, то на
практика издърпва клиновете и те се врязват в релсите и спират кабината. За да
не сработят клиновете в последния случай, при който загина човек, предполагам,
че става дума за неизправност”, твърди Георги.
Според експерта, проблемът не е в това, че въжетата
са били две, а е трябвало да са четири. По думите му, един асансьор може да се
движи и на две въжета. Проблемът е на друго място. „Стоманените въжета се
въртят на една корона, която е конусовидна и улеите се износват. В един момент
въжето може да приплъзне, защото намалява сцеплението. Това налага периодично
короните да се сменят. Най-вероятно в конкретния трагичен случай е станало именно
това и клиновата система не е задействала”, смята Георги.
Експертът даде изключително интересен пример за
надеждност. Собственикът на водеща фирма, която строи и асансьори вкарал жена
си и дъщеря си в шахтата на един асансьор. Качил кабината на последния етаж и
накарал техник да отреже с флекс въжетата на асансьора. Той полетял надолу, но
клиновата система сработила и така жената и детето останали невредими. От това
по-категоричен пример за безопасност едва ли може да има!
Масово асансьорите у нас са били по шведски лиценз
на фирмата „Асея грахам”. Този лиценз е бил отхвърлен като некачествен, но е
бил евтин и ние го купуваме. По това време в България тече строителство на комплекси
като „Люлин”, Младост” и други и е крайно необходимо да има асансьори.
Именно такъв асансьор в Първа градска болница преди
много години става причина за смъртен случай. G-контакт на машината, който е на
вратата, не задейства. Болен, който вече е бил излекуван си тръгва от болницата.
Отваря вратата на кабината, прекрачва, но заради въпросния контакт, кабината не
е била на етажа и човекът полита в шахтата. За съжаление, случката завършва с
трагична смърт.
„Ежегодно на ревизия се изпробва клиновата система.
Ежемесечно се прави така нареченото ТО-1 – (техническо обслужване), в което се проверява смазването
на релсов път, дали бравите са смазани и дали има масло в „шнека” – зоната, в
която се осъществява движението на въжетата и короната. Ако това е правено
ежемесечно, не е възможно да се стигне до такава трагедия”, смята експертът.
По думите му, защитите в един асансьор са няколко.
На първо място е така нареченото ключе „CK”. , което затваря верига за
движение. Втората защита е подвижният праг, който също блокира. При
претоварване също спира движение. „За да не сработи нито една от тези защити,
това означава, че имаме крайно небрежна поддръжка от страна на асансьорната
фирма”, твърди Георги. Според него, небрежност има и от страна на ревизорите.
Интересен факт е, че собственикът на фирмата „Витоша
лифт”, която е поддържала злополучния асансьор, който отне човешки живот, е Янко
Костов, който е бил заместник директор на Държавно предприятие „Асансьорни
сервизи” до 1988-89 г., когато стопанското обединение е едно от водещите в
София. Днес именно неговата фирма се оказва в дъното на проблем, заради който
си отива човек.
За novinite.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар