Снимка:
Някога
нашите предци са се борили против така
нареченото „гръцко духовно иго”. Днес се оказва, че такова „иго” на практика се
налага, сякаш от само себе си, в Троянския манастир! За какво става дума…?
Ръководството
на манастира реши тази година, Чудотворната икона на Пресвета Богородица да
бъде носена на традиционното шествие от гвардейци, а не от богомолци, както е
било винаги до сега. Традицията е била за здраве, благоденствие, късмет и успех
на всеки, който успее да носи иконата. Тази година обаче, богомолците не са
имали тази възможност, за сметка на официализирането на празника до степен на
една абсурдна „държавност” на празника.
Не
само това, но хора, богомолци, са се оплаквали, че са били изолирани от
въпросните гвардейци, които не са им позволили да се докоснат до иконата! Защо?
Това е традиция, това е култура, това е история, която новото ръководство на
манастира променя самоволно. Повече от 400 години тази икона е в манастира и
именно богомолци са я изнасяли на шествието, а сега, за първи път в историята,
тя е носена от…представители на светската, държавна власт….от гвардейци! Пред
иконата, вместо както е редно да се кади, да се носи кръст и Евангелие, сега е
имало … духова музика…!
На
пръв поглед това може да се стори дребнаво на някого, но не е така, когато се
променя традиция, датираща от 400 години! Още повече, че гвардейци и духова
музика има на литии и в Гърция. Е, в Гърция може и да е така, но у нас
традицията е друга и тя не противоречи на каноните, а се е превърнала в самородна
култура на нашия народ. Един игумен обаче явно се смята за нещо повече от
Божията Майка и си позволява да променя нещо, което се е наложило със столетия!
Странно
е, защо певците сутринта в храма са били само трима, като един единствен е бил
гост….? Други години е имало цели хорове, които са си разпределяли песнопенията
и по този начин богослужението е ставало много по-красиво, но и тържествено.
Дори
и да приемем духовата музика, в Гърция тя обикновено свири тропара на празника,
песнопението за деня. Иначе, някак няма да е проблем да поканим дори „Берковската
духова музика”, която впрочем много уважавам и харесвам, която да изкара една „игрива
китка” пред литията на Чудотворната икона….! Бива ли такова поругание…, при
това на празника на Божията Майка…?!
Хора
са отказали да отидат на водосвета, обидени от това, че не са били допуснати,
както е по традиция, да носят иконата, или поне да се докоснат до нея. Литията
не е самоцел, това е ритуал, в този ритуал участват и богомолци, не само като
шпалир…! Целта е не да се организира медиен пърформанс, а да се спази
традицията и най-вече - да се отдаде заслужена почит на Майката на нашия
Господ! В случая постигнахме ефект на „медийност”, но това е всичко…! На
празника отиде само патриархът и бившият игумен на манастира – Браницки епископ
Григорий. А къде бяха останалите архиереи…, за гъби ли….?
Ако
ще спазваме гръцките традиции в Троянската света обител, то тя под омофора на
гръцката архиепископия ли ще преминава, що ли…?! Хората пътуват от цялата
страна, за да се докоснат до Чудотворната икона на Божията Майка, а не за да
стават свидетели на полувоенна театрална постановка, в акомпанимент на духова
музика, със силен привкус на „яка чалга”!
Колкото
до средствата, които щели да бъдат дарени за пострадалите в Мизия, дали е
спазена процедурата – комисия да запечати касата пред иконата и на следващия
празничен ден тя да се опразни пак пред комисия, за да се дарят средствата на
нуждаещите се…?
Запознати
и очевидци твърдят, че игуменът не е присъствал на вечерната празнична служба
на самия празник. А тогава се чете специален молебен именно от игумена, в мантия, въпреки
жегите…, защото жегата си е жега, но празникът е Празник…! Къде е бил игуменът,
дали ракийката му е придошла в повечко, дали винцето е било по омайно, или пък
сервираната скумрийка е била въз суха, та да му е приседнало, никой не знае,
мълчи и историята, само че такъв празник за Чудотворната икона, никога не е
бивал, не празник, а обругание….!
Няма коментари:
Публикуване на коментар