Предстои
изработването и представянето на паметник на цар Самуил. Оказва се обаче, че
ние не познаваме царете си, не познаваме и средновековните си царе, част от
които дори са обявени за светци от Църквата.
В
България култ към нашите родни светци почти няма. Единственият, към когото
имакулт е Свети Йоан Рилски. Малко хора знаят обаче, че Рилският манастир не е
посветен на Свети Йоан, той се казва „Рождество Богородично”. Никой друг
български светец няма нормален култ. Няма празник на български светец, който да
се отбелязва масово. Дори и зацарете ни е така, тези, които са светци. Няма
култ към Свети цар Борис Покръстител, дори. На негово име има само няколко
малки църквици и никой не ги знае. Вероятно някъде има малък параклис на Свети
Княз Енравота-Боян, който е първият български мъченик, но никой не знае, дали
има и къде е.
Начинът
тези царе и светци да се запомнят е, когато се строи нова църква, тя да не се
кръсти „Възкрсение Христово”, примерно, а да носи името на български светец,
Свети патриарх Евтимий, например.
От
времето на Османското владичество също има много забравени светци. От това
време е Света Злата Мъгленска. Тя е с изявен култ при старостилците. Свети
Трендафил Старозагорски, Свети Онуфрий Габровски, дори Свети патриарх Евтимий
са позабравени. Знаем паметника в центъра на София, който всеки нарича „попа”,
но кой е той, че това е именно патриарх Евтимий и кога се чества паметта му
знаят единици хора. Да не говорим, че на този паметник, патриархът благославя с
лявата ръка, а не както е редно – с дясната!
Слаб
е култът и към Светите Паисий Хилендарски и Софроний Врачански.
Светците
не са средновековно явление, нито са от Възраждането, те са още от Сътворението
на света. Това не е приключил процес.
От
времето на комунизма има много мъченици, които са пострадали от атеистичния
режим. Първите убити са веднага след 9 септември 1944 г. Изчезват двама поредни
софийски протосингела – Наум и Ириней. Никой не знае, какво е станало с тях.
Изчезват и много духовници. Тук са и архимандритите Николай и Александър от
Рилския манастир, убити, защото са видели, когато е изнесено тялото на цар
Борис ІІІ от манастира. Те са убити пред килиите им. Двама послушници са
записали номера на автомобила, който е отнесъл тялото на царя, те също са
убити.
Убит
след богослужение е също и митрополит Борис Неврокопски. Мъченичеството не е
само с кръв, много са били тормозени и измъчвани. Такъв е покойният патриарх
Кирил. Като по-млад духовник, той е бил влачен за брадата и дълги години е
показвал голи петна, където е била изскубана брадата му.
Някои
от митрополитите, които са били свързани с царското семейство, са били карани с
брадите си да мият колите на партийните величия…! Това също са мъченици, макар
и безкръвни. Убиват двете деца на митрополит Неофит Видински. Той е бил женен
свещеник, след това става монах и митрополит. Така комунистите, убивайки децата
му, убиват психически и него самия. Това също е мъченичество! Тези хора са
забравени, не са канонизирани за светци, а те заслужават.
Русия
е канонизирала много от пострадалите по време на комунизма. Нашата Църква се
страхува, странно защо?
Интересен
е и монахът Софройний Рилски, починал доста късно. Той е имал живот на
преподобен отец на Църквата. Преподобния Ефрем от Рилския манастир остава в
историята като Ефрем Босия, защото винаги е ходел бос. Отец Назарий е бил в
Рилскияманастир също и е водил достоен живот. Той е имал много остър език.
Заради което не е бил обичан, казвал е грешките в очите на архиереите и се е
молел на камък, като другисвети отци.
Цар
Борис ІІІ например е ходил да се изповядва при игумена на Троянския
манастирархимандрит Климент. Той е бил сред хората, които са били привлекателен
център на интелигенцията и дори и на царското семейство. Те са били образци на вярата.
След смъртта си, те са забравени.
Архимандрит
Синесий от Черепишкия манастир също е интересна личност - голям молитвеник и
изповедник, както казват – много чиста душа. Той има голямо чудо в Семинарията,
през 60-те години на ХХ в. Имали са верига за една лодка, с която са минавали
през р. Искър. Веднъж водата била доста придошла и вълните замятали лодката във
водата с архимандрит Синесий. Той се помолил като вдигнал ръце към небето.
Тогава една голяма вълна се появила, вдигнала лодката и откъснала веригата.
Така лодката била хвърлена на брега и отецът бил спасен.
Има
и живи. В Кокаленския манастир днес живее отец Гервасий, който подобно на
учителя си отец Назарий, сияе в чистота и доброта. Той живее без ток, без
канализация! Друг жив изключително духовен човек е архимандрит Теофан, който в
момента гледа сестра си в София, която е болна. Когато е бил учител в
Семинарията, той е живеел в пещера в Балкана.
За
novinite.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар