четвъртък, 25 септември 2014 г.

„ВЪЛКЪТ” В „КОШАРАТА”, ИЛИ НА ПЪТ ЛИ Е НОВ ЦЪРКОВНО-ДИПЛОМАТИЧЕСКИ СКАНДАЛ

Снимка: blogs.pravkamchatka.ru


Йеромонах Василий /Венков/ станал духовен наставник на Раковишкия манастир, който пък станал женски. На пръв поглед – нищо лошо, само дето подробностите са като айсберг, вижда се малко, а невидимото е под повърхността.

До нас достигна информация, че въпросният йеромонах е станал игумен на манастира, но това беше отречено и от началника на Отдел „Връзки с обществеността” при Св. Синод на БПЦ-БП, Александра Карамихалева, и от протосингела на Видинска епархия, който пък ни уведоми, че Василий става духовен наставник в Раковишката света обител, от която неотдавна бяха освободени архимандритите Антим и по-късно и Неофит.

Проблемът е там, че две епархии - Софийска и Пловдивска са забранили дейността на свещенослужителя на тяхна територия. Видинска епархия обаче реши да му „даде шанс”. И това е добре, ако не беше фактът, че братството на българския Зографски манастир на Атон прогони въпросния монах и го предложи за низвержение. С една дума, забрани му да свещенодейства от името на манастира.

В писмо до Негово светейшество българският патриарх Неофит, братството на Зографския манастир пише, че „…той вече не е брат на Зографската обител, за да не би духовната болест да се разпространи и върху други членове на братството…”.

Йеромонах Василий е бил предложен за низвержение от Вселенската патриаршия , под чиято юрисдикция се намира Зографския манастир. В същото време една епархия в България пренебрегва решението на манастирския събор на Зограф и дава право на свещенодействие на този монах.

Питаме, дали той е получил отпустително писмо от Вселенската патриаршия, към  която се е числил като атонски монах, за да премине в друга църковна юрисдикция? Ако е бил низвергнат от Вселенска патриаршия, как е получил правото да стане духовен наставник, ерго – да свещенодейства в българска епархия, при положение, че църковните наказания са валидни за цялата Православна църква, независимо, къде отиде наказаният? Ако наистина има низвержение, тогава как Българската църква, в лицето на Видинска епархия е „наела” този монах, при положение, че само наказващата институция може да вдигне наказание, а в случая това е Вселенската патриаршия? Ако пък няма низвержение от страна последната, тогава писмото на Зографското братство било ли е пренебрегнато от видинския митрополит Негово Високопреосвещенство Дометиан и ако е така, защо?

Според решението на Зографското братство, йеромонах Василий „вече не е действащ свещеник” и по принципа на съборността на църквите-сестри, това трябва да се признае от всички, но защо не се признава от Видинска епархия?

Въпросът е актуален, не за да се заядем с някого, а защото ако е извършено нарушение, ако този монах е приет за духовен наставник в новия женски манастир, а в същото време е лишен от сан от братята си в Зограф, ако има наложно църковно наказание от Вселенска патриаршия, тогава приемането му при нас е църковно-дипломатически скандал! Още повече, че монахът беше замесен в друг скандал, отново като духовен наставник, на монахини вКалоферския манастир, с които били извършвани недостойни за един монах и човек действия.

До колко това е вярно не можем да знаем, но очевидно има нещо гнило, след като монахът има забрана да свещенодейства в две епархии в България, а и собствените му братя от Зографския манастир са го прогонили.

Притеснението ни е такова, да не би без да са напълно запознати с фактологията, български свещнослужители да вкарат един „алкохолик”  в „кръчма”, или -  „вълк” - в „кошарата”..! Защото, никой не е застрахован от грешки, даже и митрополитите, въпреки „високото им преосвещенство”, все пак и те са хора..! 

Няма коментари: