Снимка:
Визитка:
Румен Драганов работи в сферата
на туризма повече от 30 г. Завършил е
Техническия университет в София и
университета за национално и световно
стопанство. През годините е заемал
различни длъжности в сферата на туризма
– екскурзовод, туристически представител,
офис-директор в международната търговска
организация “Балкантурист”, изпълнителен
директор на капитала на холдинга “Balkan
Holidays international”, президент на клоновете
на ‘Balkan Holidays’ в Лондон, Ню Йорк, Рим,
Москва, Кайро и др. Румен Драганов също
е бил и преседател на Туристическия
комитет, в качеството си на заместник-министър
на търговията и туризма.
- Г-н Драганов, готови ли са анализите за зимния туристически сезон? Въпреки липсата на сняг, успешен ли е той и до колко?
- Сезонът е успешен и завършва с 2,3 % ръст, спрямо миналата година. Това се дължи на усилията, които бяха положени за поддържане на ски-пистите във всички основни зимни курорти, свързани с международния туризъм. Като цяло имаме ръст в параметъра „бизнес-туризъм“ за същия този период и той варира до 40 %, което се дължи на база на февруарските събития през миналата година, които бяха спрели бизнес-туризма. Националната статистика отчете този ръст. Това подобрява резултата от зимата?
- Имаше ли нови туристи през този сезон, сегменти, които до сега не сме успявали да разработим?
- Единственото, което може да се отбележи е ръстът от турския пазар, който продължава да бъде значителен, новото е, че за първи път имахме увеличаване на посещенията от Турция към курорта „Банско“. До сега турците ходеха повече в „Пампорово“ и в „Боровец“.
- Каква е готовността ни за летния туристически сезон?
- Началото на летния сезон започна с пристигането на първите австрийски групи пенсионери, които са в курорта „Слънчев бряг“ и първите германски групи, които пристигнаха за Великден. Ние можем да кажем, че като цяло летният сезон стартира с програми за „Млади в сърцата“. Очакваме много интензивни пътувания в началото на май. Особено активно ще е пътуването около 24 май, защото тогава ще има дълги уикенди. За Великден отвориха много по-голяма част от хотелите в основни туристически комплекси, като „Златни пясъци“, „Слънчев бряг“, „Албена“ и тази тенденция ще се задържи за началото и края на май месец.
- От кои пазари очакваме туристи, предимно от традиционните, или ще разчитаме на нови през това лято?
- Българския туризъм има нагласата за 2014 г. да използва пазарите, които интензивно се развиха в периода след 2009 г., а това са основно руският пазар и съответно немският, скандинавският и английският. Това, което се наблюдава като интензивност е увеличаване на туристите от дестинации като Полша, Унгария и Словакия. През последните години тенденцията е да имаме увеличение от тези източноевропейски пазари.
- До каква степен ще можем да преодолеем конкуренцията на Гърция и Турция през лятото, до колко те са ни конкуренция, всъщност?
- Гърция и Турция са ни конкуренция в две направления. Едното е по отношение на българските туристи. И двата пазара засмукват близо 1,8 млн. български туристи. Това като цяло трябва да се разглежда като значителен ресурс за българския туризъм, ако той преоформи своята политика по отношение на българския пазар. От друга страна те са ни конкурент по отношение на западноевропейските пазари, така че Турция е по-евтин пазар от България, спрямо западноевропейските пазари и Русия. Гърция е малко по-скъп пазар от България, но като цяло, самата политика на гръцкото правителство, рекламата, която Гърция прави на основните емитационни европейски и извъневропейски пазари е много по-добра от българската реклама и те привличат повече туристи. Независимо, че те са такъв вид конкуренция, България не разполага със свободни леглови контингенти в диапазона от средата на юли до края на август месец, поради силната асиметрия на българския туризъм. Дори да бъдат освободени капацитети, които по една или друга причина ще предпочетат България, ние няма как да им предложим допълнителни легла, защото ги нямаме на пазара в този период. В това отношение може да кажем, че насищането, което имаме в този период, пречи България да търси увеличаване на броя на туристите в този период.
- Страната ни има славата и на „алкохолна дестинация“. Всъщност толкова ли е лошо това, в крайна сметка ние печелим?
- Като цяло никой туроператор не рекламира България в Централна Европа или Скандинавия като „алкохолни дестинация“. Рекламите за млади хора са за спортен и екстремен туризъм и съответно и идващите младежи, не идват по реклами, които са свързани с алкохола, а по други. Рекламата за евтиния алкохол се разпространява от уста на уста и тя представлява проблем не толкова за България, която действително печели от този вид туристи, поради обема им. Това е проблем за държави като Великобритания и Скандинавието, защото проблемът с алкохолизма при младите хора е голям. Става въпрос за мода и за шлагер и обикновено тези групи се преместват от пазар на пазар. Те не са характерни за българския пазар и много скоро могат тотално да изчезнат от нашия пазар. Ние трябва да ги разглеждаме като временно събитие, от друга страна – като нещо, което пречи на останалия традиционен туризъм да почива, защото определено липсата на организация, особено в комплекса „Слънчев бряг“, води до разочарования на чуждестранни туристи, които смятат, че у нас няма ред.
- Като заговорихме за ред, иска ми се да Ви попитам, до къде стигна идеята за създаване на Министерство на туризма?
- Общо взето ние виждаме, че правителството на г-н Орешарски не пожела да включи въобще думата туризъм в състава на което и да е министерство. Администрацията, която се занимава с туризма в момента е изключително слаба и дори не може да приключи нормативните документи по Закона за туризма, който беше приет в последния ден на предишния парламент. Сроковете в него бяха тримесечни за една част от наредбите и шестмесечни за целия комплект от 13 наредби и една тарифа. Неизработването на тази документация означава безсилие на държавната администрация.
За novinite.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар