вторник, 6 януари 2015 г.

Човешкият фактор е в основата на трагедиите с асансьорите


Георги Цветанов е бил асансьорен техник в някогашното предприятие „Асансьорни сервизи” в София. Той е упражнявал професията около 15 години. Цветанов сподели пред topnovini.bg своите съображения за проблемите с асансьорите напоследък у нас. Неговите разсъждения са актуални, особено след като след близо четири години борба с различни съдебни инстанции и държавни институции и след повторно гледане на делото в Софийския апелативен съд, неотдавна „Майчин дом“ в столицата беше осъден да изплати на Лидия Димитрова 90 хил. лева. Жената пострада при падането на асансьор през 2010 г.
Софийска градска прокуратура внесе във вторник в Софийски градски съд обвинителен акт срещу четирима души за авариралия асансьор на 19 август 2014 г. в София – бул. „Цариградско шосе” блок 115.

Г-н Цветанов, защо се случва така, че пропадат асансьори, каква е причината за това?

Шведите преди години продаваха лиценз за производство на асансьорите – „АСЕА грахам”. Ние купихме лиценза, който при това и лесно се монтира. Такива асансьори са масови в София, има ги обаче и в цялата страна. Те обаче не са особено качествени.

Защо продават на нас именно лиценза?

Защото е евтин, не е качествен и е излязъл от употреба в Швеция, а ние търсим предимно ниската цена, не и качеството, в онези години.

Това не е ли опасно?

Абсолютно. Не един и два пъти стават инциденти. Изписват излекуван болен човек от Първа градска болница, това е около 1987-8 г. Той отваря вратата, но асансьорът го няма на етажа и човекът полита в шахтата, където и загива. Оказва се, че Ге-контакт-ът е залепил и е позволил вратата да се отвори. А в таблото вероятно и релетата са дали повреда и вратата се е отворила. Има две блокировки на вратата - брава и Ге-контакт. Кабината има около 4 блокировки и една пета, когато се скъса въже и се увеличи скоростта.

Защо стана този инцидент в „Майчин дом”?

В този случай вероятно има отново повреда в релейната система. Явно, за да се продаде този шведски лиценз, той не е бил особено качествен.

А защо не сме закупили друг лиценз?

Можели сме да купим асансьори от САЩ – „Отис” или от Финландия – „Коне”, не лиценз, а само машини, но това би било много по-скъпо. Шведският лиценз обаче ни излиза евтино и това го прави масов, а то след себе си води до толкова много проблеми днес, както и до смърт на невинни хора.

Колко живот има един асансьор с лиценз „АСЕА-грахам”?

Зависи от експлоатацията. Ако е в болница постоянно се подменят части, в жилищна сграда е по-рядко. Износват се въжета и коронна система. За болница един такъв асансьор може да функционира максимум 20 години, а за жилищна сграда – около 25-30 години. Но винаги има износване на шайби, на въжета, на релета, на плъзгачи и това налага постоянна поддръжка.

Колко процента е човешката грешка при инцидента в „Майчин дом” и при последния случай в София, когато загина жена?

Това е неволна грешка. Най-опасно е не возенето в един асансьор, а качването. Първо трябва да се види, дали кабината е на етажа, след това се изчаква да се затвори вратата, накрая се подава заявката за етаж. По време на возенето има много блокировки. В конкретния случай не се е задействала клинова система, което е странно и което говори, че технически асансьорът не е бил изправен.

Какво представлява тази клинова система?

При увеличение на скоростта на движение надолу, се задейства така наречената клинова система. Това са зъбести клинове, които се забиват в релсите и асансьорът спира мигновено. Пример с асансьор „Отис” показва интересен случай. Собственикът на завода слага в шахтата двете си деца и жена си, а асансьорът е на горен етаж. С флекс се режат въжетата и асансьорът полита надолу, но заклинва. „Отис” за мен са най-добрите и надеждни асансьори в света.

Как могат да се подсигурят старите и опасни асансьори в София, а ие не само в София ?


Може да се използва старата релсова система, кабината също. Трябва да се подменят плъзгачи с ролки и да се въведе електронно релейно управление, както и допълнителни блокировки към кабината.

За topnovini.bg

Няма коментари: