Снимка: Отдел "Връзки с обществеността" при Св. Синод на БПЦ-БП
Когато
бъде избран нов патриарх, той прави така наречените мирни посещения. Това са
посещения на всички други глави на поместни православни църкви. Целта е да
служат заедно и по този начин символично останалите патриарси да признаят
новия. Така те влизат в църковно общение, което се извършва чрез светата
литургия, чрез съвместно богослужение. По този начин се препотвърждава
единството на православните църкви.
Посещенията
се наричат „мирни” защото носят мир. Така и свещеника, по време на богослужение
преподава мир и казва: „Мир Вам!” – „мир на всички Вас!”. Тези посещения са на
базата на така наречената взаимна братска любов.
Преди
седмица папа Франциск беше на посещение в Йерусалим. Йерусалимската патриаршия
е преди Руската в Диптиха на православните поместни църкви. По този повод се появиха
коментари, защо патриарх Неофит отиде на посещение в Руската патриаршия, преди
да посети Йерусалимската, Антиохийската и Александрийската. Едно от обясненията
беше, че в Йерусалим имало заплаха за сигурността на такава известна личност.
Е, тогава как папата отиде в Йерусалим преди седмица, та нима той не е
достатъчно известна личност…!?
Папата
отиде в Йерусалим, по случай годишнината от срещата на патриарх Атинагор с тогавашния
римски папа, преди около 50 г. Това е историческа среща. Те се опитаха да направят
нещо като възстановка на онази среща, която е била също мирна среща. Тогава
именно, преди 50 години започва така наречения богословски диалог между
източната и западната църква.
Място
на самите срещи беше именно пред Гроба Господен. Изявленията обаче и на двамата
епископи не бяха ангажиращи. Те говореха просто за продължаване на диалога
между двете Църкви, за отстраняване на различията.
Патриарх
Неофит ще посети не само Руската патриаршия, но и всички станали поместни
църкви. Първо той отиде по старшинство в Константинополската патриаршия в
Истанбул, при Вселенския патриарх негово Всесветейшество Вартоломей І. Той не е
глава на Православната църква, защото такъв е самият Господ Йисус Христос, но
понякога Вартоломей си позволява да прави изявления от името на всички
православни църкви в света.
Предишните
патриаршии, преди Руската, които са в Диптиха на православните поместни църкви,
са били пропуснати, защото там има военни действия, в Сирия има гражданска
война. Следващите в Диптиха са поместните църкви в Сърбия, Румъния и Гърция.
На
Четвъртия вселенски събор започва изглаждане на йерархията на поместните
православни църкви. До тогава не е имало такава структура, защото е бил
ясно, че първият епископ е бил епископът на столичния град. Понеже вече са било
обособени центрове – Рим, Константинопол, Александрия, Антиохия, Йерусалим. На
Четвъртия вселенски събор се решава, че първенствуващи сред епископите ще са
Римският и Константинополският епископи. Това е така, защото Рим е древната
столица на империята, а Константинопол е столицата на Източната римска империя-новият
столичен град. Йерусалим е пети в Диптиха по една случайност. Римляните
разрушават Йерусалим и той престава да съществува като град. По това време той
е само един военен лагер. По това време не е съответно не е имало и катедра.
Именно заради това, когато се определя мястото на Йерусалимската патриаршия в Диптиха,
се гледа, кога е възстановена катедрата, а не кога е създадена.
Следващите
църкви, които се създават през годините, се подреждат след първите пет, но вече
по годината на учредяване. Тук се водят спорове, защото Българската патриаршия
трябва да е първа след първите пет, като основана още през 927 г. Сл. Р. Хр. Тя
обаче е била унищожавана два пъти – един път при падането ни под византийска
власт и втори път при падането ни под османско владичество. Тогава тя е била
причислена към състава на Вселенската патриаршия. Така нашата патриаршия се подрежда
в Диптиха едва от възстановяването й – от 1953 г., все едно преди това в
България не е имало действаща църква!
В
официалните речи Вселенският патриарх и останалите признават това достойнство
на Българската патриаршия, но важното е не какво се казва, а какво е в
действителност.
Грузинската
също е древна църква, но в Диптиха тя е поставена на последно място, което също
е много спорно.
Патриарх
Неофит осъществи посещение в Руската патриаршия, а пропусна Йерусалим, Антиохия
и Александрия, не защото не зачита първенствуващите патриаршии, а защото
обективните обстоятелства не позволяват да ги посети сега, при тези условия на
военни действия, граждански войни и етническо напрежение. Едва ли щеше да се
изтълкува като добър акт едно посещение на православен патриарх в Антиохия,
където днес има гражданска война. Още по-малко би могло да се приеме посещение
в Александрийската патриаршия в Египет, където също има военно напрежение.
Колкото до Йерусалим, Светите земи винаги ще бъдат обект на напрежение от
всякакво естество, защото Гробът Господен е свещено място за много религии.
Няма коментари:
Публикуване на коментар