Снимка: http://bg-patriarshia.bg/
Въдвориха
новия игумен на Троянския манастир – Величкият епископ Сионий. Тържеството мина
и той реши да освободи от манастира двама от братството – монах Филарет и
архимандрит Пахомий. Скандалът обиколи социалните мрежи и специализираните
групи още в четвъртък вечерта.
Двамата
монаси бяха замесени в скандална история, която се състоя в края на миналата
година. Имената им само бяха споменати, но очевидно новото ръководство на ставропигиалната
ни обител иска да въдвори мир и спокойствие. Поради тази причина, те са били
помолени да напуснат манастира! Как ще се развие сагата ще разберем, вероятно
скоро, проблемът е ,че манастирът остава почти без монаси.
Йеромонах
Кирил очаква решение на Св. Синод за бъдещето си, архимандрит Августин почина, като
се появиха съмнения за това, че смъртта му вероятно не е била съвсем естествена,
а е била причинена. Остават трима – монах Филарет, архимандрит Пахомий и
архимандрит Григорий.
Деволският
епископ Теодосий обикновено не стои в манастира, след като беше свален от поста
си игумен на обителта и на негово място беше назначен предшественика на епископ
Сионий, Браницкия епископ Григорий, който пък стана викарен епископ в
Софийската епархия.
Ако
бъдат изгонени двамата монаси, в манастира остават само игумена и архимандрит
Григорий. Как двама души ще се грижат за такъв огромен манастир не е ясно. Ясно
е обаче друго. Според Устава на БПЦ, манастирският събор „…се състои от
игумена/игуменката и 4 или 6 монаси/монахини…”, а се „председателства от
игумена/игуменката” – (чл.
164, ал. 1).
Само че в Троянския манастир остават само двама монаси, при това единият от тях
е самият игумен…!
Пак
според Устава на БПЦ, „…манастирският събор се избира от монасите/монахините и
се утвърждава от Светия Синод – за ставропигиалните манастири…” – (чл. 164, ал. 2). Добре де, тогава как така
игуменът на манастира, бил той и ставропигиален, или може би именно когато е
ставропигиален, демек – подчинен на Св. Синод, може да изгони монаси…!? Та нали
те, в качеството си на членове на събор на ставропигиален манастир, са
подчинени на патриарха, а не само на своя игумен, защото статутът на манастира
е различен от епархийските манастири!
След
като съставът от членовете на манастирския събор на един ставропигиален
манастир се утвърждава от Св. Синод, тоест от патриарха, защото той е
председател на Св. Синод, тогава как един игумен може да прогони монаси от него!?
И
което е още по-важно, как ще функционира манастирът, само с двама монаси, които
не могат да формират легитимен манастирски събор не само защото са в малочислен
състав, но и защото единият от тях е игуменът, който следва да е председател на въпросния събор, ако въобще
такъв може да се състави, според Устава на БПЦ!?
Въпросите
остават, а отговорите вероятно предстоят, защото монаси извън манастир няма,
тогава те просто не са монаси. А оставки се подават, когато човек е директор, но
когато е монах, някак не върви.
„Оставката” е светско деяние, което не носи
авторитета на служението в манастир, така поне е според правилата, утвърдени от
Светите отци през столетията на Християнската църква, иначе как бихме си
представили дори, Св. Атанасий Велики да си подаде „оставката” от християнски
Светец…!?
Няма коментари:
Публикуване на коментар