„Разглеждат
се сведенията за обвиненията, събрани от комисията и предстои те да бъдат
обобщени. След това ще бъде изготвен обвинителен акт, който ще бъде връчен на
обвиняемите Агатоникийски епископ Борис от Бачковския манастир и йеромонах
Кирил от Троянския манастир. В двуседмичен срок от връчването на акта, двамата
имат възможност да изготвят отговор. Едва тогава ще бъде насрочено самото дело –
църковнонаказателно производство”, каза за novinite.bg Александра Карамихлева –
от Отдел „Връзки с обществеността” при Св. Синод на БПЦ-БП.
Стана
ясно, че самото обвинение не е еднократен акт, а е цяла процедура, която вече е
задействана.
За
случая на йеромонах Кирил, трябва да се
уточни, кой състав ще гледа това дело. Св. Синод наказа още през ноември 2013
г. с аргос (от гръцки, букв. „недействащ”) йеромонах Кирил. Ако за епископ,
правилникът е категоричен, че делото се гледа от Светия Синод, в случаите на
йеромонах и изобщо на монаси, би трябвало делото да се гледа от манастирския
събор.
Тепърва
юристи ще се произнесат, кой ще гледа делото като първа инстанция и след това –
втора инстанция. Светските лица-юристи са само консултанти. Те дават експертното
си мнение, така че всичко да е съобразено с каноните, Устава на БПЦ и законите,
категорични са от Синода.
Запознати
обясниха, че самото съдопроизводство се извършва от духовници. Защитата на двамата
ще бъде единствено в правото им на отговор на обвиненията, които са им
отправени. Дали те ще се консултират с експерти по канонично право е тяхно решение.
Обвиненията са на основата на каноните.
„Църковното
наказание няма за цел да смаже човека, да го докара до униние и безизходица, а
напротив, да го върне към правия път. Подхождаме с презумпцията да има възможност
човек за покаяние. Презумпцията е за братолюбие и милост. Духовниците във всичко
се ръководят от примера на Христос-любов и благост. Ние, като негови
последователи, трябва да предаваме любов и милост”, посочи още Карамихалева.
На
въпрос, дали едно евентуално низвержение няма да доведе духовник наистина до
униние и безизходица, Карамихалева заяви, че има канони. Те са хилядолетни и в
присъдата, архиереите ще се ръководят именно от тях.
Стана
ясно, че санът се получава в следствие на ръкоположение. На този човек му се
дава благодат. Тази благодат не е нещо, което се дава безвъзвратно, а е нещо,
което може да се изгуби.
При
положение, че човек води живот, несъобразен с тази благодат, тя може да бъде
изгубена. „Низвержението е външно потвърждение на един вече духовен факт. Това
е процес, подобен на светиите. Светостта не е нещо, което се получава в
следствие от канонизацията, а е благодат, освещаване, което Господ дава, в
следствие на някакъв живот и духовни усилия”, подчерта Карамихалева.
При
светците, Църквата казва – ето този е свят и ние можем да следваме неговия
пример. Така е и в този случай с обвиненията – църквата преценява, дали
конкретният свещенослужител е нарушил каноните и дали е изгубил благодатта,
която му е дадена при ръкоположенията. Ако е така, този човек вече няма
свещеническа благодат.
През
март се очаква Светият Синод и специализираният църковен съд да се произнесат
по наказанията, които ще понесат бившият вече епископ на Бачковската света
обител - Агатоникийски епископ Борис и братът на Троянската света обител –
йеромонах Кирил. Очакванията са, че наказанията ще бъдат справедливи, но не и
такива, че да доведат до пълно отчаяние обвиняемите. Защото, както стана ясно, целта
е хората да се поправят, а не да бъдат наказани завинаги с нещо, което да не
могат да изкупят.
Липсата
на възможност за покаяние не е наказание, а откровена репресия, която може да
извади един свещенослужител не само от придобит сан, но и от истински отдаден
живот на църквата и вярата.
За novinite.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар