Снимка: bg-patriarshia.bg
Взето
е решение за църковния съд над епископ
Борис и йеромонах Кирил, каза пред
novinite.bg Александра
Карамихалева, началник на Отдел „Връзки
с обществеността“ при Св. Синод на БПЦ.
По повод писмо изпратено от йеромонах
Кирил до Св. Синод, тя не потвърди, но и
не отрече да има такова, като обясни, че
ако има такова, то ще се разглежда по
време на самия църковен съд над свещеника.
Подробна
информация за структурата на църковния
съд и начините за провеждането му, както
и възможните наказания, бяха обяснени
от Средно и западноевропейския митрополит
Антоний и Ловчанския митрополит Гавриил.
Говорителят на Св. Синод на БПЦ разясни
възможните наказания и степените им,
както и какво може да последва, след
един църковен съд:
„Когато
става дума за провинение на територията
на манастир, инстанцията, която би
трябвало да извърши съдопроизводството
е манастирският събор, начело с игумена
на манастира. В случая обаче, с Троянският
манастир, има сблъсък на интереси и
колизия.
Част от тези, които се споменават
от йеромонах Кирил са в състава на
манастирския събор. Заради това Св.
Синод се нагърбва с гледането на това
дело. Предстои справка с юристи и
специалисти по канонично право, дали
това ще бъде коректно. Когато се насрочи
дело, Св. Синод заседава като духовен
съд и въз основа на каноните преценява
вината.
Въпросът
за отлъчването от църквата на йеромонах
Кирил не е стоял като тема. Това беше
извадено от контекста на това, което
каза митрополит Антоний. Въпросът към
владиката беше, какви са възможните
наказания.
Той ги степенува и обясни,
че теоретично има такова наказание –
отлъчване от църквата, но той изрично
обясни, че целта на съдопроизводството
в църквата не е да унищожи някой човек и
да го доведе до отчаяние, още по-малко
пък да го да му отнеме всякаква възможност
за спасение. Целта е, ако монах е кривнал
твърде много от правилния път, да се
върне в него.
Така че това наказание е
много малко вероятно, то е се отнася до
много закоравели , хора които нямат
нагласата да се поправят. Сред
най-вероятните наказание е да му бъдат
отнети духовните степени, да не е вече
йеромонах, да няма право да служи, но да
си остане монах и да си бъде член на
църквата, за да може да се покае за
греховете си.
Низвержението, тоест –
изваждането от сан, е постоянна мярка.
Така той няма да бъде свещеник, какъвто
е бил като йеромонах в черното духовенство.
При такова наказание, той няма да има
право да си възстанови сана, защото няма
как отново да бъде ръкоположен за нещо,
за което вече веднъж е бил ръкополаган“.
Низвержението
е крайна мярка, която обикновено се
налага при случаи на уронване на престижа
на църквата, или манастира, какъвто е и
случая с предложения за низвержение
йеромонах Василий от Зографския манастир.
Няма да коментираме наличието, или не,
на вина нито на йеромонах Кирил, нито
на йеромонах Василий. Нямаме това право,
първо защото сме светски лица и второ,
защото не сме оторизирани в рамките на
църковен съд. Можем обаче да попитаме нещо.
Неотдавна епископ Игнатий – викарий
на сливенския миткрополит нарече
патриарх Неофит масон, а митрополит
Николай-убиец! За това доказателства
не бяха представени. Това не е ли уронване
на престижа на църквата...? За това деяние
епископ Игнатий получи наказание,
„мъмрене“ от своя владика – Сливенски
митрополит Йоаникий.
Сега
обаче, за прегрешения, които дори не са
съвсем ясни, какви точно са, низвержение
заплашва двама български йеромонаси!
С какво точно урони престижа на църквата
ни йеромонах Кирил,...като каза истини,
които всички знаем, с това ли...?
Изглежда
някои „православстващи“ доста успешно
се правят на по-католици от папата...!
Няма коментари:
Публикуване на коментар