вторник, 21 юни 2016 г.

БПЦ НА РЪБА НА РАЗУМА…!

Снимка: www.banker.bg
Съборът се готви от 55 години и всички църкви взеха участие в тази подготовка. И изведнъж българският Синод  взема радикално и дори безотговорно решение – ние няма да отидем. От морална, от психологическа и още повече от каноническа гледна точка – това е много радикално решение. Нужен е много сериозен мотив, но вътрешен  мотив не се забелязва. Значи може да се предположи, че е имало въздействие отвън. Това казва Сергей Чапнин, бивш главен редактор на „Журнал Московской патриархии“ и зам. главен редактор на Издателството на Московска патриаршия, в интервю за „Киевская Русь“, като отговаря на въпроса: „Позицията на Руската църква ли е главната причина за провалянето на Събора на остров Крит или по-скоро Руската църква стана жертва на сложните отношения в православния свят?“. Цялото интервю може да се види в Блога на Ренета Трифонова.

Трябва да отбележим, че акцентът в това изказване е поставен върху „сериозен мотив” и „вътрешен  мотив”. Как обаче да открием такива!? Ето какво споделиха богослови пред нас, по повод създалата се ситуация:

Официалните мотиви на БПЦ-то са откровено глупави. Те отказаха неща, които предварително са знаели, подписали са и са приели. Предложението за сядане в полукръг е прието, както видяхме от снимките при откриването на събора. Никой няма да ни накара зорлем да приемаме нещо, което не искаме, защото никой не може да накара евентуални наши представители на събора да подписват, каквото и да е.

Да започнем от това, че нашите архиереи споделиха, че нямало да се решават съществени въпроси. Нима въпросът за даването на автономия и автокефалия не са важни..!? Въпросите за брака, също ли не са важни!? Митрополит Антоний спомена тема, която не е включена в плановете на събора, за второбрачието при свещениците. Второбрачието обаче противоречи на думите на Свети Апостол Павел в посланията му, че свещеникът трябва да бъде мъж на една жена! Въпреки, че съществува икономия от страна на църквата, да се разрешава със затворени очи на свещеници, които са овдовели млади, или жените им са ги изоставили, да сключат втори брак, все пак това противоречи на Свещеното писание. А в същото време, нещо, което противоречи на Свещеното писание, не може да бъде утвърдено. Въпреки тези разсъждения, от гледна точка на снизхождение към слабата човешка природа, може да се допусне до разглеждане и този въпрос. Допуснат е обаче въпросът за браковете с инославни, което също е особено важно и актуално, който въпрос беше дискутиран и в нашето общество.

Реалните мотиви на БПЦ да не участва на събора звучат страшно, ако не бяха смешни, считат богослови!

Твърди се, че един от родните ни митрополити щял да се моли на Господ да се случи чудо, за да не се състои този събор, защото това бил осмият Вселенски събор, на който ще бъдат слети всички религии и ще бъде призната властта на Антихриста, ще дойде неговото царство и ще дойде края на всичко, като ще се доближим до края на света. Само че, ако приемем, че това наистина е казано от владиката, защо се забравя нещо друго – няма такава личност на Земята – Антихрист, юдейското царство също не е възстановено, йерусалимският храм също не е възстановен, което са предзнаменованията за свършека, за края на света. От къде тогава идват такива предположения…!?

Владиците ни се завайкаха като баби, че този събор именно ще причини нещо лошо на православната ни църква. Няма такава възможност, защото единственото, което може да се реши на този събор е да се препотвърдят, или да се отхвърлят предложенията на подготвителните заседания. Което и от тези решения да се приеме, или да не се приеме, то това няма да заличи православната църква, няма да я измени, или подмени. Тя ще си остане същата. Догматиката няма да се променя, защото дори няма такива намерения, защото беше решено да не може да се добавят нови теми по време на събора.

След като за нас е бил толкова важен въпросът за второбрачието, защо наши митрополити не го предложиха като тема за събора по време на предсъборното съвещание в Шамбези, например, тогава къде бяха нашите, които имаха свое представителство там,…спаха ли..., че сега изведнъж се сетиха…!?

Мотивите на църквата ни да не участва на събора са всъщност най-общо два типа. Първият е КГБ-истки, защото „големият брат” поиска да е център. Какво предложиха руснаците, те предложиха съборът да се проведе в Москва. Те искат да се правят на империя. Целта е остатъците от Византийската империя, каквато е и Вселенската патриаршия, да бъдат принизени и центърът да отиде в Русия, за да стане Русия продължител на Византия, нещо, което те отдавна бленуват –Москва – трети Рим…! Руснаците се опитват да зачеркнат решенията на Четвъртия вселенски събор за старшинството в Църквата, където имено се решава, как да се редят епископските катедри по старшинство. Всеки, който говори обаче против решенията на събор, говори против Светия дух, който е действал и говорил чрез светите отци на тези събори!

Втората група мотиви са „бабино-суеверните”! Сякаш слушаме бабите на една пейка пред блока, какво да говорим да сериозно богословие, особено пък за Свещеното писание…! Каква е целта, че Вартоломей Вселенски може много, много да иска нещо, пък ние на пук – няма, няма да му го дадем….!? Това е детинско!

Единствената църква, в която има монархическа структура е именно Руската, която обвинява именно в това Вселенската патриаршия. В никоя друга поместна православна църква няма такава монархия, като в руската. В руската църква патриархът царува буквално, защото има власт, каквато никой православен патриарх няма. Дори членовете на Светия синод не са постоянни там. Той може да ги подменя, може дори да сменя катедрите на епископите. Може да ги разхожда из цялата територия на Русия. Обвиняват Вартоломей, че си играел на православен папа, а Кирил Московски, на какво си играе…!? Ако все пак Вартоломей си играе на това, то Кирил вече го е постигнал, с изказвания, срещу които никой не смее да се противопостави. Например - че Сталин не бил лош човек, че Иван Грозни не бил лош цар, че в СССР все пак не се било живяло толкова лошо, че товае било християнска държава….!

Точно така и папа Франциск предлагаше Великден, след 2000 години като подвижен празник, да стане неподвижен празник…! Такива скудоумия може да предложи само папа, такива скудоумия може да си позволи и патриарх, който се държи като православен папа, но това все пак едва ли е Вартоломей Фенерски…!

На коя от комисиите делегатите ни са предложили нещо, касаещо събора и темите на него? Десетки години този събор беше подготвян, е, къде бяха нашите….!? Сега ли се сетиха да правят фасони…!? Защо не се сетиха да попитат, защо мястото на БПЦ не се върне такова, каквото сме заслужили в „ранглистата” на сестрите-църкви!? Защо не попитаха и другите православни църкви по въпроса за второбрачието на свещениците, за да видят и тяхното мнение? 

Според митрополит Антоний, този въпрос е важен и трябва да се разреши. Митрополит Йоаникий пък е низвергвал свещеник за такова нещо защото се събрал да живее със жена, след като бил напуснат от съпругата си много млад, при това с деца! Единият митрополит казва, че този въпрос е важен, другият митрополит низвергва за това…! Ами то няма разбирателство между нашите владици, ние вътре в нашата си църква нямаме единомислие и единодействие, какво остава да излезем с обща позиция и да търсим консенсус с други сестри-църкви…!

За съжаление групата на активните митрополити в нашия Синод е много малка! Защо Синодът ни не възобнови работата на намаления състав, който не е заседавал от години?! Така маловажните теми, ще се решават от намаления състав, а важните – от пълния състав. Сега пълният състав на Синода се събира и нищо не решава, освен да забрани на свещениците да ходят при Горан Благоев, например…!

БПЦ, според богослови, е заела позиция разколническа, позиция на тези, които толкова години ги изобличавахме и ги сочехме с пръст, призовавахме ги към покаяние и разкаяние. Накрая излезе, че БПЦ е точно като тях. Тече лумпенизация на БПЦ!

Нямало руска линия за решенията на митрополитите ни. Е, как да няма, след като една огромна част от тях са възпитаници именно на Руската школа! Вътрешният живот на БПЦ е умрял, в момента убиват и външния живот…!

Богослови си спомнят, че е имало един служител на Светия Синод – Петър, който е бил портиер – изключително вярващ човек, който е живял с такава вяра, каквато и митрополитите нямат. Той е казвал, че синът му е загубил вярата в православната църква и е станал протестант, защото е видял, какво е в нашата православна църква!

И накрая да обобщим фактите: Ето какво казва още същият този Сергей Чапнин, бивш главен редактор на „Журнал Московской патриархии“ и зам. главен редактор на Издателството на Московска патриаршия:

1.     „…отказът на Българската църква трудно може да се представи като самостоятелно решение. /БПЦ/ внезапно първа се отказва от участие…./ в събора/...”

2.     „…Освен Москва, никой не може така да повлияе на решението на Българската църква….”

3.     Четири от църквите, отказали се от събора, са от бившия социалистически лагер. Чапнин споделя: „..Да, това е много любопитен детайл. Може би трябва да се отбележи и това, че тези църкви имат общо съветско минало….”!

Какво повече да кажем, след като един истински руснак, при това не кой да е, признава влиянията но РПЦ над родното БПЦ…!?

И съвсем накрая, ето какво споделя и митрополит Серафим Неврокопски за събора, пред dobrotoliubie.com: „..

1.     „…Аз лично много съжалявам за това крайно решение…Имаше опити да се водят разговори да не бъде толкова крайно решението, да се изпрати поне някакво представителство от страна на нашата Църква, но не се достигна до единомислие по този въпрос….”

2.     „…Имаше едно решение, което Светият Синод беше взел преди това – да … настояваме за промяна на някои термини или употребата им да бъде прецизирана …, което за мен лично беше по-добрият вариант: да се отиде там на място, да се изрази нашата позиция, пък ако не се получеше това, което ние бихме възприели, имаше вариант и да не се съгласим с окончателния текст, да не се подпише той, да не се възприеме. Това е право вече на всяка Църква…”.

3.     „…С това решение ние се лишихме от тази възможност да изразим своите позиции, да дадем конкретни предложения за по-добри формулировки на тезите...”.

Когато тук сме орел, рак и щука, то какво да очакваме отвън, те ли да ни оправят...!!!

Оценката за нашата Църква, която дава отново Сергей Чапнин, е смразяващо точна – „…Тя е неголяма, слаба Църква с много скромен богословски ресурс…”!

От тук нататък, просто няма какво да добавим…! 

За фейсбук-групата "Православни новини"

3 коментара:

Анонимен каза...

Господин Жеков въпросът за старшинството на църквите е решен на Никейския събор или както е известен Първи Вселенски събор -Рим Константинопол Александрия Антиохия и Йерусалим .На този събор е утвърдено и правилото за празнуването на Великден .Прочетете и след това пишете

Анонимен каза...

а въпросът за второбрачието на клириците е уредено от 17 апостолско правило

Анонимен каза...

– В дните между 16 и 27 юни се провежда Великият свят събор на Православната църква. Светият Синод излезе със своя позиция, в която заяви категоричния си отказ да участва в този Събор. Какви са основните мотиви за този отказ?

– Да, наистина такъв отказ се получи; аз лично много съжалявам за това крайно решение, което се взе може би с пълно мнозинство.

Цитат от сайта "Добротолюбие" от интервюто на Негово Високопреосвещенство Неврокопски митрополит Серафим......

1. Окъде се е получил този отказ....от Фенер , от Москва , от Сащ , от масоните , от митрополит Николай , от Венцислав Жеков ....наистина откъде и от кого се е получил този отказ????????

2. След като Негово Високопреосвещенство съжалява за това крайно решение ...то нека сподели как е гласувал за това решение ...за ...или...против...или въздържал се...

3. Дали Негово Високопреосвещенство е присъствал на въпросното гласуване след като не знае дали е прието с пълно мнозинство или се е взело според неговите думи...."може би с пълно мнозинство"...без неговото участие ...или с негово участие...интересно дали този митрополит знае какво обсъжда , какво гласува , и дали след като гласува не получава "помощ от приятел"...