четвъртък, 12 ноември 2015 г.

ВСЕЛЕНСКИ ВАРТОЛОМЕЙ– МЕЖДУ „АКСИОС!” И „АНАКСИОС!”

Вартоломей Вселенски си отиде. Изпратиха го пред хотела, където беше отседнал с възгласи „Анаксиос!”, което означава „недостоен”. Изпратихме го обидени от поведението му, защото той си „позволи” да ги наговори едни…..!
Оказва се обаче, че май журналистите сме попресолили чорбата, ама така сме я попресолили, че май не става вече и за кучета…!

За какво става дума?

Обвинихме Светейшия, че видите ли не се държал почтително. Хайде сега, едно по едно да разгледаме обвиненията и да ги анализираме, да видим, какво ще излезе от цялата ни дейност:

1.     Обвинихме патриарх Вартоломей, че е понижил патриарх Неофит, като се отнасял към него, като към епископ, защото го наричал Блаженство, а не Светейшество.
Първо, трябва да направим уточнението, че тук има два пласта неяснота. Славяноезичният свят, към който и ние се числим, за добро, или за зло, приема, че всички патриарси са Светейшества. Бялото було е украшение, което също го има в Славяноезичния свят, както и кръстовете на шапките, когато даден епископ е митрополит. Това в гръкоезичния свят го няма. Ето пример, Вселенския патриарх не носи бяло було, нито кръст на шапката си.
В гръкоезичния свят обаче, Светейшество е само именно Вселенския патриарх. Той от своя страна се обръща към всички останали именно с Блаженство, което не е понижение, а е възприето обръщение. Така е към всички останали православни патриарси, не само към нашия Неофит.
Вартоломей е пръв между равни, но само той е Светейшество, Всесветейшество е обръщение, което отново е измислено в славяноезичния свят, за да отличават всички останали според тях Светейшества, от първото Светейшество, което те наричат с техническия термин – Всесветейшество. Пълната титла, което пак казваме е измислена в славяноезичния свят, на Вселенския патриарх е: „Негово Божествено Всесветейшество Архиепископът на Константинопол – Новият Рим и Вселенски патриарх”.

2.     На второ място е обвинението, че той наричал нашия патриарх Блаженство, като по този начин го принизявал до епископ.

Това не е вярно, защото обръщението Блаженство, според тълкувания на сайта на Видинска света митрополия, е като към Екзарх, а не към епископ и второ, това е тълкувание отново направено именно в славяноезичния свят.
Трябва още да посочим, че има и други разлики в титулатурата и йерархията в гръкоезчния и славяноезичния свят. Например, в първия случай  - на гръкоезичния свят, архиепископът е над митрополита в йерархията и може дори да оглавява поместна православна църква, както това е например в Гърция днес, докато във втория – в славяноезичния свят, архиепископът е под митрополита и е нещо като негов помощник, когато се касае за големи епархии.
Така че, Блаженство не е обида към нашия патриарх, а е традиция в гръкоезичния свят, която е спрямо всички останали патриарси, а не само към нашия.

3.     Стана ясно, че когато Вартоломей връчил подаръците си на патриарх Неофит, извикал „Аксиос!”. Това е вик, който се превежда като „Достоен!” и се ползва, когато се обявява нов епископ на православна църква. Така той се приема от вярващите в храма, докато тече хиротонията му. Ако някой извика „Анаксиос!”, тоест – „Недостоен”, то епископът не може да влезе в правомощия, не е легитимен, не е приет. Двата термина на гръцки, се ползват в българската традиция съответно като „Достойн!” и „Недостойн!”.

Тук се внушава, че едва ли не, Вартоломей едва сега признава Неофит за епископ, какво да кажем пък и за патриарх!

Това обаче също дълбоко не е вярно. Гърците извикват „Аксиос!” При много случаи, когато искат да изразят някакво задоволство, това е радостен възглас и в него не се влага само и единствено смисъла, че някой е признат за епископ. „Аксиос!” викаха дори на покойния Атински архиепископ Христодул. Това не означава, че едва когато е починал е бил признат.

4.     Обвиняват още Вселенска патриаршия, че нямала паство, тоест, нямала „подчинени вярващи”, грубо казано.

Това също е невярно, защото Вселенска патриаршия се намира, както знаем, в Истанбул - някогашният Константинопол – столица на Византийската империя, която е родина на Православието. Всички православни християни в Турция, колкото и да са те, са именно паство на Вселенска патриаршия. Към нея обаче се числят и остров Крит, както и голяма диаспора в Европа, Северна Америка и Централна Америка. Към Вселенска патриаршия се числят още едната от финландските православнни църкви, така нареченият Киевски патриархат, опитващ се да мине към Вселенска патриаршия, а също и цялата Света гора – Атон. Съвременната Северна Гърция също е с двоен статут. Тя е под духовната опека на Вселенския патриарх. Е, това е паството на Вселенска патриаршия, което никак не е малко, дори само да вземем  Турция и Крит!

5.     Обвиниха Вартоломей, че искал светини и реликви, от името на ърцияТГъГъоооозззззРепублика Гърция.

В това също има известна доза неуместност и неверност. В качеството си духовен лидер на Северна Гърция, Вартоломей изисква тези светини, които са изнесени от ставропигиални манастири, каквито има в цяла Гърция. Става дума за манастири, които са подчинени пряко на Вселенската патриаршия. От тази позиция той има право да иска тези светини, отделен е въпросът, че те са били в български църкви, които са строени от българи, но светините са били предоставени именно от Вселенска патриаршия. Тук спорът е, в качеството си на какъв Вартоломей изисква тези светини и обяснихме, че има основание за това, защото въпросните манастири са му подчинени именно на него, като Вселенски патриарх, отделен е въпросът, дали това беше мястото и времето за тези искания.

6.     Обвиниха Вартоломей също, че не е уважил патриарха ни, като не му признава титлата, има обаче още едно обяснение за това.

Ако Вартоломей не беше признал Неофит за патриарх, тогава защо го споменава по време на така наречения „Велик вход”, когато се изброяват всички православни патриарси по старшинство…!?

7.     Обвиниха още Вартоломей, че бил юридическо лице в Република Турция.

Това е напълно несъстоятелно обяснение, не че другите са, защото Вартоломей е представител на вероизповедание, което не е традиционно в рамките на държавата Турция. Така, както у нас е регистриран главният мюфтия, така и в Турция, Вартоломей е регистриран заедно с патриаршията, която представлява, като юридическо лице, такова е вероизповеданието и патриаршията, а не самият патриарх Вартоломей., защото той се сменя, все пак.

Професор Христо Матанов беше прав поне за едно, че при това посещение на патриарха имаше много геополитика. Освен това има гаф, но гафът е наш, защото се оказва, че БАН кани Вселенския патриарх, само че той може да бъде поканен по протокол само от равен нему патриарх, тоест – от патриарх Неофит. Така че Църквата ни се оказа поставена пред свършен факт, което е дипломатически скандал, но за нас.

Другото, за което можем да сме недоволни от патриарх Вартоломей е за обвинението ни в етнофилетизъм. А защо, когато се среща с руския патриарх Кирил, не постави този въпрос, а руската църква е една от най-етнофилетистките, които дори имат претенцията да са трети Рим, като предпоставят условието, че следващ няма и да има….!!? Ето тук може би има известен проблем.

Както виждаме обаче, и журналистите, а до голяма степен и обществото след това някак странно се обедини около едни откровени глупости, с които ни подведоха, а КОЙ ни подведе е повече от ясно – онзи, който има интерес от доктрината „Москва-трети Рим”.

Трябва да посочим, че именно Вселенският патриарх е този, който отстоява сравнителната независимост на православните църкви. Москва отдавна има апетити към източните патриаршии, които да станат архиепископии към Московска патриаршия. Това би било катастрофа, защото „дъщерята” – църква, ще изяде „майката” – църква.
Тук може би отново бихме имали основание да имаме претенции, защото ние не сме църква-„дъщеря” на Вселенската патриаршия, а сме по-скоро църква-„сестра” на същата!

И накрая, дори и да има основания за претенции към нас, Вартоломей може би просто не биваше именно по този начин и в тази конкретна ситуация да поставя тези претенции, за пореден път. Това е част от проблема. Останалото, за което го обвинихме в основата си е грешка при превода, еклезиологична неграмотност и геополитическа демагогия.

Има и още нещо. Опитаха се да неглижират Вселенския патриарх, че видите ли, на коя вселена бил патриарх! Това по същество трябваше да ни каже, че понеже Вселенска патриаршия няма паство, което видяхме вече че е неверно, няма и право да е първенствуваща патриаршия. Така се налива вода в мелницата на Русия, че понеже е най-голямата православна държава днес, нейната патриаршия трябва да е първа. Това е абсурдно етнофилетистко виждане. Първенството на Вселенската патриаршия и йерархията на църквите в диптисите е не по многобройност, а е на принципа на древлепросиялост /старост, давност/  и най-вече - ЧЕСТ…!!!

Вселенският патриарх на практика изпълнява ролята на нещо като източен папа. В това е вселенското му. Той обаче е единственият представител на вероизповедание в Република Турция, който има право да се движи извън църквата и административните сгради във Фенер-Истанбул, облечен с богослужебни дрехи! Дори представителите на мюсюлманското вероизповедание в Турция нямат това право, което говори за авторитета на този човек, не като конкретен човек, а като патриарх и формално върховен представител на Православието по света, или така нареченото „Вселенско православие”.

За да обобщим. Оказа се, че май сме се изгубили в превода, или СА НИ изгубили в превода…! Ние се обидихме и на свой ред обидихме патриарха на една сестринска патриаршия.

Русофилите и русофилстващите у нас посяха семената на възрожденската романтика, на почвата на съвременната демагогия и от това поникна един откровен ГМО-патриотизъм – уж е такъв, ама си е синтетичен хибрид…! И всичко това, само и само да се окепази посещението на Вартоломей І, е, донякъде успяха…!

Ето заради това трябва да се образоваме, да четем и да се интересуваме, когато не знаем и да питаме. Иначе се превръщаме в хор от герести пуйки, оригинално имитирани от нашия премиер, част от който хор беше и авторът на това, което в момента дочитате!

Странно е друго, странно е защо БПЦ все още мълчи, защо тя не излезе с такова обобщение, което правя аз тук, с помощта на хора, които са запознати!? Не е моя работа да правя аз такива анализи, още повече, че не съм богослов, а съм само историк, макар и византолог! 

1 коментар:

mitko nedyalkov каза...

Уважаеми,братко в Христа,усмелявам се да кажа,че истинската,чиста ,свята вяра в Бога и спасението е отдавна опорочена.Статута и титулите не решават проблема с взаимоотношенията между църквите,още повече между духовниците,които пък истинските са много малко.Говоря от положението на изстпадал и унищожен духовник именно от тия същите ,,юридически лица,, и ,,търговски дружества,,.И преди е идвал Вселенски Вартоломей патриарх,а това че има брожение и борба е вярно,но борба за какво,икойе достоен,ако няма смирение и духовно извисение,търсене и поповядване на добродетелите,за спасение душевно.Простете ми,че аз унищожения и отказал се от служение Ви съветвам,Бог ще определи съдбата ни,не ще погине нито една душа,която търси,и се уповава на Бога.Молете се за мене грешния.