петък, 3 април 2015 г.

ЗА ПЛИСЕТАТА, МЕНТЕТАТА И МЕТЛАТА НА БАБА ЯГА...!


Снимка 1


Снимка 2


Снимка 3


Снимка 4



Снимка 5

Във Видинска епархия има нов монах, той вече се казва Стефан. Това е доскорошният послушник в Троянската света обител – Симеон Тричков. Да му е честито, да служи честно и отговорно на Господа Бога!

До тук с пожеланията и възхваленията!

Сега да попитаме за някои неща…

Първо, защо, в сайта на Видинска Света митрополия беше обявено, че пострижението ще се извърши от Видински митрополит Дометиан, а на практика това го направи Белоградчишки епископ Поликарп? Някак странно се получи, но както и да е, не е болка за умиране и все пак...: 


Защо обаче се отслужи Преждеосвещена света литургия вечерта в четвъртък, вместо да е сутринта, както е по българския типик? И второ, по време на Великия пост, в понеделник, вторник и четвъртък може да се служи такава литургия, само ако се падне честван светия, тоест, особено силно почитан. Иначе се служи само в сряда и петък! Нима това не се знае от видинските монаси, архимандрити и епископи, воглаве с епархийския им митрополит, който също присъства в катедралата..!?!?!

Защо не беше отслужено Велико повечерие, което беше последното за 2015 г.? То беше пропуснато, но литургията беше отслужена…!

След пострижение на монах се пее „Достойно ест” на път към монашеската му килия. Когато се влезе вътре, братята пеят тропар и кондак на Св. Йоан Рилски. Към килията се отива, като напред се носи клепало. Новият монах носи кръст и свещ. Питаме, към коя монашеска килия отиде новият монах? Той беше послушник в Троянския манастир, той обаче е ставорпигия, сиреч – подчинен на Светия Синод. За да стане там монах, Симеон Тричков трябваше да има одобрението на Синода и на патриарх Неофит. Значи ли, че след като пострижението се извършва в митрополитската катедрала на Видин – „Св. Вмч Димитър Солунски”, такова позволение не е било получено от Синода?

И още, при положение, че новият монах е постриган във Видин, към кой манастир е зачислен.., или иначе казано, къде ще служи Симеон, който вече е Стефан…? Освен това, той е наречен клирик, но той все още не е такъв, защото монахът, не е клирик…! Някак е странно, когато не се спазват толкова елементарни правила…още от сега…!

В последованието на пострижението пише, че новият монах черпи в килията си, след като е постриган. В случая обаче „веселата компания” е отишла на ресторант…!

Хайде обаче да оставим новия монах на мира, защото той не е виновен за това, което се случва около него. Да обърнем внимание на вече не чак толкова новия епископ, Поликарп. В Литургиката пише, че когато Преждеосвещена света литургия се отслужва от двама души – епископ и свещеник, както е и тук – епископ Поликарп и свещеник – архимандрит Самуил, то този, който ще потребява, не отпива от потира, защото там има само вино. Епископът дава на свещеника частица, напоена наполовина с кръвта Христова – вино. Епископ Поликарп обаче даде на свещеника – архимандрит Самуил да отпие от потира и след това той няма право да потребява, но го направи.

Ето заради това е хубаво, когато човек има висше богословско образование, защото тогава ще знае тези на пръв поглед дребни, но съществени неща от литургията, просто защото ще е учил „Литургика”…!

Без да обръщаме особено голямо внимание на допълнителните моменти от целия „църковен маскарад”, все пак ще се наложи да ги маркираме.

На пострижението присъства и йеромонах Максим. Това добре, само дето не разбрахме, защо аджеба той е с архимандритски кръст? Уж беше наказан заради неотдавнашните му фейсбук-изстъпления, а сега явно е награден, защото като йеромонах, носи архимандритски кръст! Дали това не е следващият архимандрит в епархията, където не останаха монаси, всички станаха „началници”-архимандрити и епископи…?!?!

Друг приблизително страничен акцент, който се надяваме да не се изтълкува като заяждане е за епископската мантия, която е отчетливо… плисирана…! Не може да не отбележим, че тази мантия силно наподобява полата на ученичката Мария Иванова, от 4-а клас на столично училище, в далеееечната 1985 г….!!!! Това разбира се в кръга на шегата, не влагаме ирония, още по-малко пък гротеска в това, те просто си се съдържат от само себе си…!

И не на последно място, интерес представлява епископският жезъл на Величкия епископ. Понеже неотдавна го обявихме за император от регионален мащаб, явно сега той е решил да ни се представи като аскет и на официалната церемония пристигна с обикновена пъдарска гега…! Странно е наистина, особено, когато на една снимка, йеромонах Максим се подпира на епископски жезъл, пък епископът е с обикновена пръчка, като дръжка от метла.

Дано не се изтълкува твърде лично, но баба Яга определено ще си потърси дръжката на метлата си, ….рано или късно, ще си я поиска, няма начин, иначе няма как да се придвижва свободно, както повеляват правилата на ЕС – за свободно движение на хора, стоки и капитали…!

Иначе, в гората, когато е на поляните, или по планините, Величкият епископ ще отиде с жезъл за няколко хиляди, но сега, на официална церемония, когато води под мантия нов монах и му става духовен старец, той се появява…като овчар….! Къде остана епископското му достойнство, дали пък не го е оставил в „тронната” си зала в Троянския манастир…?

Но, да оставим тези на пръв поглед дребнотемия, защото по-важното е в обобщението. Защо се служи Преждеосвещена света литургия в четвъртък, във Великия пост, при това вечер, към кой манастир е новият монах, къде ще е брат и защо постригващият епископ наруши правило от Литургиката…? Задаваме си въпросите, като предварително знаем, че отговор няма да има. Играта на Църква продължава във Видин, за съжаление обаче това е заразно.


Текстове на снимките:

Снимка 1 – Плисираната епископска мантия…!

Снимка 2 – Йеромонах Максим /в дясно/, с архимандритски кръст…!

Снимка 3 – Йеромонахът с епископски жезъл /в дясно/ и епископът с овчарска пръчка /вторият от ляво на дясно/…!

Снимка 4 – Новият монах Стефан /Симеон Тричков/.

Снимка 5 – Духовният старец – епископ Сионий с „овчарския” си жезъл и духовното му чедо, което води под мантия. 

За Фейсбук-групата "Православни новини"

Няма коментари: