„Във връзка със зачестилите медийни изяви на клирици
на БПЦ по време на които бяха отправени от тях недоказани обвинения уронващи
авторитета на духовенството и БПЦ, обвинения базирани единствено на техни
предположения и слухове, Светия Синод на последното си заседание излезе с
решение изрично "да се забрани на архиереи и клирици на БПЦ публично да
обвиняват духовници и православни християни." Това се казва в официално съобщение
от Св. Синод на Българската православна църква-Българска патриаршия.
Всъщност, ръководният орган на църквата ни забранява
на свои служители медийните изяви. Така излиза, защото, какво иначе може да
означава повод, гласящ: „Във връзка със зачестилите медийни изяви”…!?
Синодът обаче следва да се замисли за нещо друго. Едва
ли като забраним обвиненията, те ще спрат. Напротив, колкото и да забраняваме
на реката да тече, тя пак ще си тече, независимо в коя посока. Водата в една
река не може да бъде спряна, така, както една забрана няма да спре това клирици
от църквата ни да се обвиняват. Обвиненията идват, защото няма ясни правила. Не
е нормално един епископ да излиза публично и да нарича българския патриарх „масон”,
както и да обвинява един митрополит в „убийство”, а след това да го „смъмрят”,
докато за далеч по-малко провинение, може да се стигне и до низвержение от църквата,
защото въпросният монах няма „свой човек”, където трябва! Не е нормално да има
поводи за такива изказвания, но и самите изказвания са свръх нормалните братски
взаимоотношения в църквата.
Фактът, че един епископ може да си позволи такова
говорене, сам по себе си е проблемен, не е проблем това, че той го прави по
телевизията, проблемът е, че въобще един епископ има основание да се държи по
такъв начин.
Тук именно църквата пропуска един основен момент. В
съобщението от Св. Синод се казва: "да се забрани … ПУБЛИЧНО да обвиняват…”.
Тук важна е думата „публично”. Излиза, че обвиненията могат да се отправят, но
не и публично. Тоест, нека си се карат, само да не излизат по телевизията!
Вероятно не това е бил замисълът на изявлението, но именно така звучи то, по
начина, по който ни е предоставено.
И какво като им се забрани ПУБЛИЧНО да обвиняват, та
нима обвиненията ще спрат, само защото е
издаден такъв документ от Св. Синод..? Наивно е да разчитаме на подобна
палиативна мярка, защото трябва да се вземе отношение не към резултата, а към
причината. Очевидно има причина епископи и други висши и не толкова висши
духовници да обвиняват. Именно причината е проблемът, а не онова, което следва
от обвинението, при това в зависимост от начина, по който то е обществено
представено.
Не медиите са виновни за проблемите в църквата ни,
не медиите са ги създали. Проблемите в църквата идват от много дълбоко, още от
преди много години, във времена, когато църквата беше „опиум за народите”. Именно
там трябва да се търсят корените, а не в медиите.
Това, че духовниците няма да имат право да излизат
пред медиите, няма да създаде проблем на медиите, защото информацията отново ще
излиза. Но, информацията винаги ще я има, не защото медиите ги има или ги няма,
а защото информацията е като водата в реката, ако я затвориш от единия край, тя
ще потече към другия, но винаги ще си намери път навън, защото такива са
природните закони!
Медиите не създават събития, те само ги отразяват –
пренасят ги от източника на информацията към потребителя-хората. Ако нашите
духовници не вярват на медиите, тогава информацията от източника ще отива
по-директно към потребителя, защото отново такива са природните закони в
журналистиката като професионално обществено явление!
С една дума, църквата запрещава достъпа на
духовниците до медиите, но медиите ще продължават да търсят и да намират
информация от и за църквата, която да достига до основния публичен потребител –
обществото, защото няма как да бъде иначе! Или иначе казано, Св. Синод забрани
нещо, което е незабранимо, отчете дейност, записа под изходящ номер нова
заповед, която на практика е неизпълнима, тоест – кипи безсмислен труд!
За novinite.bg
2 коментара:
Венциславе, забраната това да става публично, е свързана с Устава на БПЦ. Смисълът на Решението е, че такива обвинения трябва да се отправят в Църковния съд. Ти, естествено не си чел Устава, както правят повечето хора, които се правят на интересни на гърба на Църквата. Безсмислен е твоят "труд", ако не е пресилено забавата, която си устройваш в мрежата да се нарече "труд", разбира се. Съвсем малко труд можеше да ти струва да прочетеш и Наказателния кодекс, за да разбереш, че клириците стават подсъдими за обида и клевета и в този смисъл пък Светият Синод ги предпазва от уронване и (на техния престиж, зоедно с което и престижа на Църквата. Това естествено се разбира от всеки, до когото Решението е стигнало. Ти обаче нямаш полза да го разбираш. На тебе ти трябва заяждане и по възможност някакво негативно последствие за Църквата по време на Великия пост. Жалко, жалко за тебе.
Напълно споделям мнението на г-н Русев.
Петър Николов, църковен певец, София
Публикуване на коментар