сряда, 14 септември 2016 г.

АРХИМ. ЯНУАРИЙ ПРЕД „ПРАВОСЛАВНИ НОВИНИ”: КОЙТО СЕ КРИЕ ОТ ИСТИНАТА, ЗНАЧИ Е ДАЛЕЧЕ ОТ БОГА!

-       
 Ваше Високопреподобие, защо Ви наказаха от Старозагорска митрополия?

-         От Митрополията дори на мен не могат да ми дадат обяснение за това. Вчера 13.09.2016 г./ по обяд ми звънна архиерейския наместник, който ми каза, че е в църквата и имаме гости. Отидох там и  заварих отец протосингела, отец старшия епархийски съветник  и ревизора на митрополията. Те ме поканиха да влезем в Църквата и ми връчиха заповед, подписана от дядо Галактион. Не мога да гарантирам, от кого е подписана, но пишеше неговото име /чете заповедта…/.

-         Добре де, защо Ви наказват, каква е причината за това, все пак…?

-         Това не мога да кажа.

-         Тези, които Ви донесоха заповедта на митрополита, не Ви ли обясниха, защо Ви наказват?

-         Не, не, аз ги питах, те само казаха, че това е решението на дядо Галактион…!

-         Ама как може да има решение без никакво обяснение…?

-         Ясни са ми нещата, които се случват, разбирам ги много добре…

-         Добре, какво се случва  сега с Вас, имате аргос…?

-         15 дена е аргоса, според Устава, но тука нищо не е уточнено. Всъщност, аргоса е само за Старозагорска епархия. В момента съм освободен от епархията, предал съм храма с ревизия издължен съм…

-         Какво сще правите сега, какво ще правите утре, например…?

-         В Свиленград съм, мисля да отстоявам позициите си. Слава Богу зад гърба си имам много добра енория, която застава зад мен. Това е щастие за мен. Това означава, че по някакъв начин съм си свършил работата.

-         Възможно ли е да сте провокирали такова отношение?

-         Не мога да Ви кажа.

-         Не си ли обяснявате така за себе си, защо се стигна до тук?

-         Това не мога да си го обясня. Разбирам да ме освободят от това да съм председател на храм, или да служа в тази или онази енория. Не мога да си обясня, защо ми е запретено да свещенодействам. Това е много сериозно, страшно е…! Няма решение решение на епархийски съвет, нито пък на духовен съд…! Това съзадава много въпросителни в самата заповед.

-         Ще се защитите ли и как?

-         В момента подготвям жалба, която ще изпратя по надлежния ред, според Устава на Църквата. Аз съм нормален човек и трябва да си потърся правата.

-         Както знаем, веднъж като направят проблем на някого, особено дори и на Вашето ниво – архимандрит, после върви гони вятъра, мислите ли, че това действие от Вас ще има ефект?

-         Аз трябва да направя нещо, защото иначе ще си помислят, че са решили въпроса с архимандрит Януарий. А аз мисля, че съм доста добре запознат с църковните въпроси. Има обаче и по-запознати, които действат по този начин.

-         Нищо ли не Ви обясниха, наистина…?

-         Дори и протосингелът, и старшият епархийски съветник не можаха да ми обяснят нищо, питаха и от настоятелството…!

-         Ще опитате ли да се срещнете с митрополит Галактион?

-         Това ще го направя писмено до митрополията. Протосингелът обаче почти ми отговори, че може би митрополита няма да иска да се срещне с мен.

-         Вие все пак сте архимандрит, това не е кой да е, защо да не иска да се срещне с Вас?

-         …Подлагам под съмнение, дали дядо Галактион е запознат въобще с цялата ситуация около мен...

-         Да не би някой да внушава на митрополита някои неща, защото той все пак прекара инсулти, поне така се говореше за един, да не би някой да злоупотребява със състоянието на епархийския Ви архиерей!?

-         То не е само за мен, до колкото знам промени скоро са станали в Нова Загора и на други места. До колкото зная отец Богослов, който е протосингел на епархията, той ръководи и движи нещата. Не мога да кажа, че той е подписал митрополита, това няма да звучи сериозно. Няма какво да крия. Това е. Няма обосновка в тази заповед. Ще направя всичко според Устава на Църквата. Да се надяваме на Бога!

-         На какво се надявате всъщност...?

-         Като се връщаме в църковната история назад, като виждам, какво се случва с различни отци на Църквата, няма нищо ново под Слънцето, така е било, е и ще бъде, според мен!   

Личен послепис:

Архимандрит Януарий направи поправка на твърдение в моя статия, където съм написал, че е изгонен от Шипченския манастир. Оказва се, по думите му, че е подал лична молба до митрополията да бъде освободен от манастира. Обещах да направя тази поправка и спазвам обещанието си към архимандрит Януарий. 

Изказвам благодарност към Неофит Пенев Янков за съдействието, което ми оказа при организацията на провеждането на настоящето интервю!

Няма коментари: