Диригентката на хор "Collegium Musicum“ Донка Митева. Снимки на автора. |
Българката Донка
Митева ръководи хор към Техническия и свободен университет в Берлин, Германия.
Те имат общо четири ансамбъла. Двата университета си делят тези ансамбли.
Българката ръководи общо два хора и два оркестъра, които са към тези два
университета. В България на турне беше единият от хоровете, съставен от момчета
и момичета.Имат камерен и голям хор и именно камерният хор от 36 човека гостува
в София. Големият хор пее с оркестър и се състои от около 200 души.
-
Г-жо Митева, къде сте се обучавала?
-
Обучавала съм се и в България, и в
Германия. У нас учих хорово дирижиране, също и при професор Лилия Гюлева, която
беше диригент на хор „Христина Морфова“. В Германия учих оркестрово дирижиране
в Дюселдорф.
-
Как се стигна до това да останете в Германия?
-
След като завърших обучението си по
оркестрово дирижиране там просто кандидатствах за няколко места и получих място
в операта в Мюнстер като хор-майстор и диригент. Това беше в основата на
решението ми да остана там.
-
От колко време сте в Германия?
-
В Германия живея и работя от 15 г.
-
Какъв е съставът на хора, който водите в
България?
-
Това са студенти към свободния и техническия
университет в Берлин и те учат най-различни специалности – технически,
компютърни, медицина, физика, химия, всичко, което можете да си представите.
-
Как успявате да спечелите за музиката
хора, които са с толкова различни интереси и професионални разновидности?
-
Те са израснали с много ранно музикално
обучение, което го има в Германия, но не навсякъде. Те са пели в хорове,
свирили са на различни инструменти и имат този интерес и афинитет към музиката
и се радват да участват в концерти, фестивали и конкурси.
-
-
Ние пеем на най-различни езици, дори не
точкова често на немски. На тях това много им харесва. Ние пеем музика от Барока
и Ренесанса, до Романтика, началото и средата на ХХ век и дори и най-модерни
произведения, които в момента се композират. Има и композитори, които подготвят
изпълнения специално за нашия състав.
-
Как се стигна до съвместния Ви концерт с
хор „Христина Морфова“ в София, който се превърна в истинско културно събитие
на столицата ни?
-
Аз имах желание да дойдем с хора в
България. Преди няколко години бяхме на православния фестивал за църковна музика в Поморие и след това
участвахме и във Варненския хоров конкурс. Исках отново да дойдем и разговарях
с Таня Никлева – диригентката на хор „Христина Морфова“ и й предложих да
направим съвместен концерт. Имахме концерт с тях в София и след това пяхме в
Пловдив с хор „Иван Спасов“.
-
Как избрахте залите, по акустика или по
някакъв друг показател?
-
В София се консултирах с Таня Никлева.
До сега не съм пяла, нито съм дирижирала в храм. Когато живеех в България това
не беше много популярна практика тогава. Тя ми предложи католическата
катедрала. В Пловдив залата също има много хубава акустика и е красива.
-
Как се сработихте с хор „Христина
Морфова“?
-
Имахме две съвместни изпълнения – „Тебе
поем“ и „Отче наш“. Избрахме тях защото съставите се сработиха много бързо и те
са силно въздействащи, красиви и известни произведения.
-
Какво Ви дава музиката?
-
Музиката ми дава почти всичко, най-вече
обичта към изкуството, но и общуването с музикантите и хората, с хористите, с
оркестрантите, това е една невероятна емоционална връзка, която способства след
това за усъвършенстването на самия музикален продукт.
Хористите от
„Collegium Musicum“ истински зарадваха българските си почитатели. |
Това
каза в ексклузивно интервю за вестник „България“ диригентката на хор „Collegium Musicum“ Донка Митева. Участието на двата
хора в католическата катедрала „Св. Йосиф“ в София беше истински празник.
Хористите сякаш не стъпваха по земята. Имахме възможност да ги гледаме и по
време на репетиция. Сред тях имаше дори и едно бебе, майката на което пееше.
Интересното беше, че докато пееха, бебето не издаде нито звук, въпреки, че
някои от песните бяха бързи и с някои стряскащи ефекти. В момента, в който
хорът спря да пее, бебето се разплака…!
Съчетанието
на духа в храма, акустиката, присъствието на двата хора, хореографията, беше събрано
по перфектен начин и достави истинско удоволствие на публиката в българската столица.
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на вестник
„България“ в София
Изпълненията на „Collegium Musicum“ влязоха в културния календар на българската
столица. |
По време на репетиция, когато нещата са най-истински! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар