Руската
пропаганда се опитва да измести центъра на проблема в Украйна и на практика да
подмени идеята на Вселенския патриарх. Вартоломей отиде в Украйна да донесе
единение, а руснаците тръгнаха с тезата, че той е отишъл да занесе разделение,
че ще има ограбване на църкви и манастири, че ще има погроми и убийства.
Дори
митрополит Онуфрий в своите коментари никъде не споменава за подобна опасност.
Дори президентът Петро Порошенко веднага след тези решения на
Константинополския патриарх е поканил в резиденцията си митрополит Онуфрий, за
да му заяви категорично, че украинската власт в лицето на правоохранителните
органи няма да допуснат никакви погроми спрямо представители на Украинска
православна църква – Московски патриархат. Държавата ще гарантира тяхната
сигурност и реда.
Идеята
на руснаците е да се отклони вниманието от истинския проблем – че не може
повече да има такова разделение и не може десетки милиони християни да останат
под схизма.
Да
се надяваме и да се молим, че това единство, което иска Вселенския патриарх, да
стане реалност. Дори клирици на Украинска православна църква, даже и самият
предстоятел митрополит Онуфрий, разбират тази позиция и също искат да има
единство. Трябва обаче да седнат на масата и да преговарят и тези хора да се
обединят. Ако всички са украинци, тне би следвало да се обединят. Руснаците
тръгнаха по един много обиден и унизителен начин да искат обединение. Обединение
с унижения не може да стане. Руската църква носи разделение, не носи
обединение, а Вселенската патриаршия носи единение на базата на мира, да се
създаде нова структура, но не патриаршия. Много и от мечтите на украинците са
нереални. Вселенският патриарх не е отишъл там да им изпълнява техните
въжделения, във вида, в който те са в главите на някои висши духовници в
Киевския патриархат.
Вселенска
православна църква е тръгнала да учредява една поместна православна църква по
традиционни, класически начин, а имено – с тръгване от ниското към високото,
както е било и при нашата църква. Първо през митрополит, след време – патриарх.
Вартоломей няма да направи Украинска автокефална църква от днес за утре, смятат
богослови. Вероятно той ще иска известно време и да са под негов надзор, да са
част от Вселенска патриаршия и тогава, когато според него те са духовно узрели
може да им даде автокефалия.
Вартоломей
казва едно на гръцки, а преводът казва това, което на украинците им се иска да
чуят, на украински. Най-важното обаче е да надвият гордостта си, смятат още
богослови. Най-голямата пречка няма да е митрополит Онуфрий, а такава ще е
вероятно Филарет Денисенко. Според повечето наблюдатели, автокефалия скоро няма
да има за Украйна, защото всеки я разбира различно все още. Онуфрий обясни, че
не искат томос, защото не се нуждаят от физическа, а - от духовна свобода,
която води към Бога. Филарет търси признание, а не томос, но едва ли той ще
стане патриарх. От преди няколко дни се промени и титулът, който Филарет носеше
– преди беше патриарх Киевски и на цяла Рус-Украйна, защото Рус е древното име,
а сега вече титулът, който ще се ползва Блаженийший архиепископ и митрополит на
Киев и патриарх на цяла Украйна, или само Блаженийший архиепископ и митрополит
на Киев и цяла Украйна. Те осъзнаха, че претенциите им към титула патриарх са
прекалено големи и че ако тръгнат с голямата кошница, най-много да се върнат с
празна такава.
Очаква
се да има среща на патриарх Вартоломей с Филарет и Онуфрий. Възможно е и
Филарет да бъде натиснат от политиците, защото не бива да се пропуска и
политическия момент. Петро Порошенко също има нужда от признание и за него
църковното признание е важно. В нашата
държавна история, цар Калоян, когато е възстановявал наскоро освободената от
византийска власт България е имал нужда от църковно признание и е прибегнал до
връзки с папата. Кардинал Лъв го е коронясал. Приел е един римокатолик да го
короняса, въпреки, че Калоян никога не е станал римокатолик.
Явно
църквата в 21 век продължава да бъде катализатор на държавността, както е била
и в 13-ти век.
Няма коментари:
Публикуване на коментар