сряда, 3 януари 2018 г.

„МАТИЛДА“ – ШАХ С ПЕШКАТА ЗА „МОРАЛНИТЕ СТОЖЕРИ“

Голяма пушилка се вдигна заради руския филм „Матилда“. Той бе част от руските предложения на Киномания 2017. Филмът е под режисурата на Алексей Учител и проследяващ любовната афера на бъдещия император Николай II с красивата балерината от полски произход Матилда Кшесинская. Николай II Александрович е последният император на Русия, цар на Полша и велик княз на Финландия. Той управлява от 1894 г. до принудителната си абдикация през 1917 г. и е от династията Романови.

Проблемът: В Русия набра сила протестно движение срещу „Матилда”, според което филмът в неприлична форма обижда чувствата на вярващите, тъй като Николай Втори е канонизиран за светец от Руската православна църква, а във филма се разказва за любовта му към известна балерина.

Тази сюжетна линия стана обект на възмущение от депутатката от Държавната дума Наталия Поклонска, както и на различни обществени организации с религиозна насоченост – те именно смятат, че този подход към фигурата на великомъченика на РПЦ ще оскърби чувствата на вярващите и призовават филмът да бъде забранен за излъчване.

Изгледах филма с интерес и установих следното: Филмът наистина е забележителен като постановка, като организация на действието, като динамика и като процес на изграждане на образи и активности.

Посланието: Всички сме хора и всички се подаваме на изкушения, дори и императорите, които са светци!

Това е истината, истината е, че филмът показва един светец на Руската православна църква, който е човек, а нима император Николай не е бил човек!?

Обяснението: Единственото, което леко ме притесни е, че действително църквата е твърде много вплетена в сюжета. Акцентът на филма е да се покаже един светец като човек, да се развърже една историческа линия и да се изгради едно откровено действие. И целта е постигната. Църквата обаче е представена в една относителна пълнота, което е излишно и от тук за мен поне идват проблемите. Това не е „църковен“ филм, това е едно художествено изображение на даден фрагмент от действителността за един човек и намесата на църквата създава, отново поне за мен, усещането, че се търси реабилитация на действието от църковността. А по този начин всъщност се постига ефект на преекспониране. Честото прекръстване на императора и жена му пред иконата е натрапване на позиция, което е в повече, наистина.

Проблемът обаче не е в това, че императорът, който е светец, е представен в светлината си на обикновен човек, за мен проблемът е в прекалената църковност във филма, което го поставя на ръба на светотатството, но пък от друга страна продуктът има изключително висока художествена стойност.

Кому е нужно да наслагва "църква" в една художествена алюзия!? Да, църквата е важна част от битността на руснака в онези години, но акцентът не е в неговата въцърковеност, а е поставен върху добронамереното „приземяване“ на един „руски“ светец – великомъченик.

Проблем има, да, но той не е в такъв размер, че филмът да бъда забранен, камо ли пък -  осъден и оценен като оскърбителен за вярващите!

Хайде да не се правим на по-католици от папата, или по-православни, отколкото всъщност са някои!

Някои хора не знаят, какво е изповед, но иначе устите им за „Матилда“ са по-широко отворени и от тези на уж засегнатите от лентата! Позорно е, че в 21 век все още се намират хора, които отправят вопъл за морал заради произведение, което далеч не претендира за каноничност, а напротив, представя един човек такъв, какъвто е бил – податлив, понякога лабилен, но това не го превръща в лош, или невярващ, което пък не противоречи на статута му на великомъченик, защото той наистина е такъв – мъченик на вярата – убит от комунистическите палачи и заради това, че е цар, и заради това, че е православен християнин! 

Останалото са манипулации в стил Гьобелс, а целта, поне на мен не ми е известна..., но във всеки случай меко казано е глуповато да издигаш глас срещу едно художествено произведение, защото то не било реалистично, то нито има претенция за това, нито пък се покорява на правило, художествените произведения не са документални, те са художествени, поради което изкривяването на дадена действителност е допустимо в рамките на благоприличието, разбира се, а тук границата не е мината! 

За фейсбук-групата "Православни новини"

1 коментар:

Анонимен каза...

айде стига вече