Лъвов
мост в София е едно от местата,
натоварени с много транпортен трафикa,
но и с много история. Известен още като „Шарен
мост“, той е свързан с името на богатия софийски турчин Халил Сали Ефенди. Той
става известен сред шопите като „шашавия Халил“. Изкупувал слама от селяните,
като плащал доблре и те му се чудели, защо си дава парите за това. Следващата
година обаче се случило така, че нямало достатъчно слама и същите тези селяни
изкупували обратно собствената си слама, разбира се, на по-висока цена. За да
докаже на шопите, че изобщо не е „шашав“, Халил съградил мост. От едната му
страна стоял надпис: „С време продадох, мост създадох“, а от другата поръчал на
каменоделците да изпишат върху камък едно нравоучение от Корана: „Където няма
мост – съгради мост. Където няма чешма – съгради чешма“. Днес тези надписи не
са съхранени.
Малцина
знаят, че малко преди Освобождението в София са обесени четирима софийски
книжари. Петият се спасил по чудо.
В
местността „Капана”, близо до дюкяна си, е обесен книжарят Стоян Недялков
Табаков. На вратата на книжарницата, край пътя за село Бистрица, е обесен
бистричанинът Никола Крушкин-Чолака. Книжарят Георги Стоицев увисва на бесилото
на „Шарен мост”– оттам очаквали руските войски, а техния сътрудник Киро
Селянина пък обусили на Конски пазар.
Никола
Крушкин се захваща с книжарлък, след като вече се е размонашил. Той е съратник
на Левски в Софийско. Той е наричан още „Шопският апостол“, роден е през 1836 г.
Като дете пада в огнището и си изгаря ръцете, оттам идва прякорът му -чолав,
чолак. Самият Никола отговаря пред тайния революционен комитет в София за три
манастира. Между тях е и Драгалевският. Именно Никола е деецът из Шопско, който
развежда Левски, облечен ту като дървар, ту като въглищар.
Негов
пръв помощник е Георги Стоицев – Песнопевецът, псалт в храм в София. Песните му
са хайдушки. И именно те го пращат на бесилото.
Киро
Геошев Хранов (Киро Селянчето, Киро Кафеджи) е пътуващ книжар, но държи и бакалски
дюкян с книжарница кафене.
София
е единственото селище в поробена България, където книжарите имат своя „Завера”.
Това се дължи най-вече на Никола Крушкин.
Някъде
между 1876 – 1877 г. Стоян Табаков и Никола Вардев започват разпространяването
на „Народна песнопойка” със стари хайдушки песни. С продажбата ѝ се залавят още
Никола Крушкин, Киро Геошев – Селянчето и Георги Стоицев.
В
конака пристига донос срещу книжаря Георги Стоицев. Той бил на път. Историята
нататък накратко е следната: залавят го около Радомир. Вместо да хвърли обаче
песнопойката в огъня, той си хвърлил тескерето. Песнопойката била заловена от
преследвачите. При разпита в София Георги Стоицев отрича абсолютно всичко, но
съдът успява да разбере от майка му, че песнопойките се разпространяват не само
от него. Арестуват и останалите. Присъдата е смърт чрез обесване.
Никола
Крушкин е обесен пред книжарницата му. Неговите думи пред бесилото били: „Аз
роб ще умра, но българският народ свободен ще живее!”. Трупът му още не е
изстинал, когато освободителните войски вече са до София, уви, шансът на
осъдените е бил буквално въпрос на часове. Георги Стоицев е обесен при „Шарен
мост”, а Киро Геошев – на Конски пазар.
След
Освобождението, възрожденецът Христо Г. Данов, родоначалникът на
книгоиздаването, предлага на мястото на някогашния Шарен мост да се изгради
паметник на обесените книжари. Това е днешният Лъвов мост, на който лъвовете
символизират четиримата обесени от турците българи книжари.
Лъвов
мост преди и сега
Лъвов
мост е дълъг 26 м. и е широк 18,1 м.. Има два отвора по 10 метра и канделабри
над средните отвори. Изпълнител на проекта е „Тодор Велян и сие“, пише Димитър
Пенев в книгата си „Спомени“. Проектът се реализира под ръководството на инж. Конт, за когото
подробно пише и списание „Светлина“, където е отпечатана една от първите
фотографии на моста. Бронзовите лъвове са изработени от виенската фирма „Филип
Ваагнер Биро“ и са поставени на моста през 1891 г.
Според
първоначалния проект мостът е централен елемент, около който трябва да се
изгради голям кръгов площад, разделен на две от Владайската река, наричана в
тази си част тогава „Канла“ (кървава). Едва в днешно време този проект и поне
част от идеята са доразработени мястото
придобива вид, какъвто е бил планиран в онези години.
Чудото
в храма „Свети Спас“
„Свети
Спас“ или „Възнесение Господне“ е православен български средновековен храм,
чиито останки днес са в центъра на София, до пл. „Св. Неделя“ в сутерена на
„Булбанк“. Киро Геошев от село
Ярджиловци, наричан още Киро Кафеджи, е обесен при порутения стар олтар на
църквата. Киро е погребан над стария олтар на храма. След обесването там три вечери
поред се запалвала свещ и никой не смеел да се доближи.
ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ
кореспондент на в-к
„България“ в София
Няма коментари:
Публикуване на коментар