вторник, 9 октомври 2018 г.

УПЦ-МП – КАЗУСЪТ, КОЙТО РАЗДЕЛИ И БПЦ

Непризнатият украински патриархФиларет

Казусът с УПЦ-МП, или иначе казано проблемът с украинската църква, напълно обърка, да не кажем побърка и българския клир. Първо излязоха изявления от ловчанския митрополит Гавриил и пловдивския Николай в подкрепа на руската позиция, още повече и двамата говореха, кой знае защо, на руски език, при това демонстрираха доста добро познаване на езика! След това излезе решение на Синода ни, който не приема предложението на Гавриил Ловчански, за свикване на Всеправославен събор. Въпросът е, какво в крайна сметка мисли Църквата ни, или поне висшият й клир, по темата за автокефалия на УПЦ..? Дядо Гавриил и дядо Николай говориха от името на православния български народ, но мен, например, пък вярвам и повечето от Вас, които сте православни и сте част от българския народ, никой не ни е питал, за да се изказва позиция от наше име, пък било то и от митрополити, пък били те и Гавриил и Николай!

Идеята за украинската църковна независимост е още от 80-те години на миналия век, когато предстоятел на Украинската православна църква е настоящият патриарх в така наречения Киевски патриархат – Филарет. Тогава той е бил митрополит Киевски към Руската православна църква. Той заедно с всички архиереи служили от 80-те и началото на 90-те години започват това дело за църковното отделяне от Русия, поради причината, че Украйна е различна държава и е нормално, както се случва от 19-ти век насам, самостоятелните държави да имат и самостоятелни поместни православни църкви. Това се случва и в България, Сърбия, Румъния и в Гърция, където се учредява Архиепископия, и в други. Има специални прошения и писма от името на тогавашния митрополит Филарет и Светия Синод на УПЦ, с което писмо се иска пълна църковна независимост. И именно Филарет е бил виждат като предстоятел на такава автокефална църква на Украйна. Сред подписалите това писмо са и настоящият митрополит Онуфрий на Московска патриаршия за Украйна, заедно с други митрополити, които днес пък се явяват отявлени противници на украинска автокефалия. Поради каква причина е настъпила тази промяна,  която е драстична и показва или липса на мнение, или заплаха, или пък и двете!?!?!Днес Онуфрий е предстоятел на автономна православна църква в Украйна, която се самоуправлява във вътрешния си живот, но не и във външния си такъв. Така църква-майка за Украйна, според Онуфрий се явава Московска патриаршия, но по думите на вселенския патриарх Вартоломей – църква-майка не е и не може да е Москва, напротив – Константинопол е църква-майка, тоест – именно Вселенска патриаршия. Кръщението, което приемат руснаците става чрез Киевското княжество и именно киевският княз Владимир, който не е московски, а имено Киевски, в края на 10 век, та това става от Константинополската патриаршия, посредством български духовници.

Митрополит Онуфрий - руското протеже в
Украинската православна църква
В Украйна си противостоят от една страна Московска патриаршия с украински митрополит Онуфрий – Украинска православна църква, Московски патриархат. На второ, но не по ред, място е така наречената Украинска православна църква – Киевски патриархат, която е оглавена от непризнатият патриарх Филарет. Има и Украинска автономна православна църква, която също е страна, учредена от духовници, отделили се от Московска патриаршия, по същите причини, поради които и у нас имаше скандали и разделение – съпричастността на висшия клир към тайните служби на комунистическата държава и партия. Патриархатът на Украйна начело с Филарет е признат от държавния глава. И тук се получава проблемът, президента иска да учреди поместна православна църква и руснаците казват, че не е това начинът. А питаме, който учреди Българската Екзархия? Тя е учредена от турския султан , който по същество е държавен глава - при това мюсюлманин. Тогава нямаше проблем, че един светски държавен глава учредява църква, а сега, когато се бърка в сферата на влияние на Русия има проблем, а защо..?!?!?

Лъжа от пропагандната машина на Кремъл е, че патриарх Вартоломей иска да постави Филарет за каноничен патриарх на Украинската православна църква. Вартоломей обаче иска или да обедини трите фракции в една, или ако не може, да направи така, че колкото се може повече хора да се обединят под една шапка, а така наречената Украинска православна църква – Киевски патриархат да стане руска православна църква на територията на Украйна.

Въпросът е населението на Украйна кого припознава за духовен водач. Този въпрос е най-важният – мнението на християните, а не на политиците. Има развитие в позицията на Александрийския патриарх. Той преди седмици, заедно с предстоятеля на Полската православна църква исказаха позиция, че автокефалията трябва да се даде, така, че да се съхрани мирът и спокойствието в Украйна. Те казват, че трябва да се даде! Дни по-късно, след среща с митрополит Иларион Алфеев – външният министър на Руската православна църква, патриарх Теодор II Александрийски отива на посещение в Украйна при московския патриархат и съслужи с руски митрополит там и приема за предстоятел на Украинската православна църква – Онуфрий от името на Москва….!!! Как така тази позиция от едната крайност се смени в другата  - заплахи, плиткоумие, временно затъмнение на съзнание, или - пари, обещания, или пък от всичко по малко, или пък - по много…!?!?!? В Египет християните са 10%, от които огромно число са коптите. Православните са много малко. Така Александрийска патриаршия се явява църква-мисионер. Те имат мисия в цяла черна Африка, но това не са доходи, напротив, те протягат нуждаеща се ръка и очакват помощ именно от църквата. Дали пък РПЦ под някаква форма не стимулира александрийския патриарх, който след това „изненадващо“ отива в град Самара и съслужи с местния руски архиерей, с когото заедно четат молитва за Украйна…..!?!?!?

Интересно е, че дори и йерусалимския патриарх формално подкрепи Москва, докато при нас, патриархът не беше изказал мнение, но двамата митрополити Гавриил и Николай излязоха и говориха, при това на руски, от името на православния български народ, без да имат санкция за такава изява нито от православния народ, още по-малко пък и от патриарха ни, който им се явява началник!

Нека и да не забравяме, че руското протеже в Украйна – Онуфрий първоначално даваше интервюта само на руски език, а когато се разрази скандалът, той се сети, че е украинец, все пак, и започна да дава интервютата си вече на украински език, който би следвало да му е майчиният език. В същото време в Киевския патриархат си служат на украински език, защото са си украинци и това е напълно нормално.

В заключение, в съобщение на синодалния ни сайт се съобщава, че След проведеното гласуване Св. Синод не приема предложеното от митрополит Гавриил проекторешение, че "по въпроса за даване на автокефалия на УПЦ Св. Синод на БПЦ-БП счита, че е редно да бъде свикан Всеправославен събор, който да реши този въпрос", което е позиция - неясна, безгласна, безпосочна, но поне е нещо, макар и почти нищо! Така не става ясно, какво е мнението на патриарх Неофит, коя страна според него е правата и кой има право в този спор.


За фейсбук-страницата "Православни новини"

Няма коментари: