вторник, 26 юни 2012 г.

България, Турция и Катар ще изграждат скоростен път от Русе до Свиленград

Снимка: novini.bg


Предстояща инвестиция

Венцислав Жеков

До 15 юли ще бъде създаден надзорен комитет, който ще се представлява от по двама представители на България, Турция и Катар. В рамките на периода до 20 септември, комитетът трябва да разработи статута и правилата за работа на бъдещата компания, която трябва да бъде създадена през октомври, съгласно бизнес-плана и тригодишната бюджетна рамка, която ще се разработи в този период. Това каза във вторник министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, след среща на експерти от трите държави, на която е било обсъдено изграждането на скоростния път от Русе до Свиленград.
По отношение на финансовото изпълнение на проекта България категорично е заявила, че няма да има ангажимент, освен за извършване на всички очуждителни процедури и издаване на разрешенията за строеж. Бъдещия концесионер, или фирмата, избрана на принципа на публично-частното партньорство, ще има ангажимент да заплати разходите по изграждането и поддръжката на целия път. Ще има тол-такси, но не в смисъла, в който сме свикнали да я възприемаме. Тя може да бъде GPS-базирана, а може да бъде базирана и на всякаква друга система.
Форумът беше продължение на срещата на високо ниво между премиерите на България, Турция и Катар, която се състоя на 24 май. Тогава бяха очертани детайлите и бяха постигнати принципните съгласия. Получих мандат от МС за преговори и реализацията на проект на скоростен път между Русе и Свиленград на принципа на публично-частното партньорство.
Бяха потвърдени официалните позиции на трите държави за създаването на бъдеща компания, която да започне предпроектните проучвания и финансово-икономическия анализ за проектирането, изграждането и експлоатирането на този бъдещ скоростен път, отбеляза Павлова.
И в надзорния комитет, и в бъдещата компания, не се ограничаваме само до пътя Русе-Свиленград. Съгласихме се и за втори ангажимент, според който ще бъдат разглеждани минимум три алтернативни трасета. Едно от тях е пътят между Бургас и Варна и пътят от Варна през Шумен за Русе. Създадохме мандат на групата и на компанията, да правят предпроектни проучвания и анализи за всякакви други инвестиционни и инфраструктурни проекти, без да ограничаваме по някакъв начин техния обхват, но и без да ги предефинираме на този етап, подчерта регионалния министър.
Две от алтернативите са трасета през Върбишкия проход и през Шипка. Експертите от Катар не познават спецификата на територията и на републиканските пътища, поради което те не са предложили конкретен маршрут. Били са им предоставени само данните за пътя от Русе, през Велико Търново, проходът на Републиката и до Свиленград, където ще свършва и съществуващата магистрала от Истанбул до Свиленград. Експертите от Турция са предложили алтернативен маршрут който като концепция минава по ново трасе-през Върбишкия проход, Шумен и до Русе.
Към крайната дата 20 септември трябва имаме всички документи, които да са и юридически съгласувани. Основният документ е меморандум за разбирателство между правителствата на трите държави. По този начин ще се потвърди волята за изграждането на този път. С този меморандум ще бъде създадено съвместното тристранно дружество, което ще възлага предпроектните проучвания и ще извърши анализ по разходите, отбеляза в заключение Павлова.


Няма коментари: